Fascinující zrození hvězdy očima Hubbleova teleskopu

Zrození hvězdy na pohled vypadá krásně
Další 2 fotografie v galerii
 Vesmír
24. října 2020 08:18 / ESA/Hubble & NASA, R. Sahai
Hubbleův teleskop zachytil ve vzdálenosti 7 500 světelných let fascinující fázi zrození mladé hvězdy.

Hvězda se jmenuje J025157.5 + 600606 a je to jen (relativně) malá koule prachu v  mlhovině v souhvězdí Kasiopeji.

Hvězdy se rodí v molekulárních oblacích

Přestože se část mraku v širším komplexu mlhovin, do kterého patří, jeví jako nevýznamná, je naopak vynikající pro poznávání zrodu nových hvězd. A to zejména proto, že J025157.5 + 600606 ukazuje jev známý jako FrEGG - volně se vznášející odpařující se plynné globule. FrEGG byly objeveny teprve před krátkou dobou a vyžadují zvláštní soubor podmínek.

Hvězdy ve velkých oblacích jsou tvořeny z chladných shluků hustého molekulárního vodíku, které se hroutí pod svou vlastní gravitací, takže hvězdy se rodí usazené v hustých molekulárních oblacích.

Když začne svítit velmi hmotná horká hvězda, tak její intenzivní ultrafialové záření ionizuje jejich rodný mrak a vytvoří velkou horkou bublinu ionizovaného plynu zvanou Strömgrenova koule. FrEGG jsou pak husté shluky chladnějšího plynu seskupené ve Strömgrenově kouli.

Hranice mezi FrEGG a samotnou koulí je na Hubbleově snímku vidět jako zářící fialová oblast, protože teplo z horké blízké hvězdy odpařuje vnější vrstvu plynu. Tato ztráta hustoty znamená, že pomocí teleskopu vidíme dovnitř a máme možnost spatřit rodící se nové mladé nebo-li dětské hvězdy.

Takto narozené hvězdy jsou lehké

Protože jsou plynné globule FrEGG tak husté, brání a omezují přísun plynu, který by napájel hvězdu tvořící se uvnitř. Z tohoto důvodu mají hvězdy narozené uvnitř FrEGG relativně nízkou hmotnost ve srovnání s mnohem masivnějšími hvězdami typu O a B, které se doslova rodí ze svého plynu.

To však nemusí být nutně špatná věc. Menší a chladnější hvězdy mají mnohem delší životnost než jejich těžkotonážní sourozenci. Je dokonce možné, že takto se zrodilo naše Slunce před miliardami let.

Jak tedy takové zrození hvězdy uvnitř globule vypadá, si díky Hubbleovu teleskopu můžete prohlédnout ve fotogalerii. Dále čtěte: Šokující objev. Venuše může procházet podobným biologickým vývojem jako Země před miliardami let.

Mirka Malá | inStory.cz