Tato hvězda v Mléčné dráze je nejrychlejší ze všech

Vesmír
17. srpna 2020 08:08 / Mirka Malá
Některé hvězdy cestují rychlostí světla Depositphotos
Byla nalezena nejrychlejší známá hvězda v Mléčné dráze. V extrémním prostředí ve středu naší galaxie obchází nově objevená hvězda S4714 superhmotnou černou díru Střelce A *.

Na své orbitální cestě dosahuje S4714 rychlost přibližně 8 procent rychlosti světla. Ale to není ta jediná nejúžasnější věc.

Rychlá a blízká hvězda

S4714 je jen jednou ze skupiny hvězd, které byly nyní objeveny u černé díry Střelce A *, respektive na jeho bližších drahách.

Tento objev naznačuje, že na superhmotných černých dírách naší galaxie je ještě více hvězd na blízkých oběžných drahách, respektive v jejich těsné blízkosti.

Astronomové identifikovali řadu hvězd na dlouhých, opakujících se a ostře eliptických oběžných drahách kolem Střelce A *. Nazývají se S hvězdami.

Po celá léta přitom byla hvězda zvaná S2 považována za hvězdu, která obíhá nejblíže černé díry. Při svém nejbližším přiblížení ji její šestnáctiletá oběžná dráha přivedla do vzdálenosti asi 18 miliard kilometrů od Střelce A * a gravitační kop z tohoto blízkého přiblížení ji zrychlil na 3 procenta rychlosti světla.

V loňském roce však tým vedený astrofyzikem Florianem Peisskerem z kolínské univerzity v Německu našel hvězdu S62.

Díky 9,9leté oběžné dráze ve vzdálenosti 2,4 miliardy kilometrů od černé díry je tato hvězda skutečně překvapivě blízko černé díry. Jak se hvězda točí kolem, dosahuje rychlosti 20 000 kilometrů za sekundu, tedy 6,7 procent rychlosti světla.

Ale Peissker a jeho tým ale nyní objevili pět nových hvězd S, které jsou ještě blíže než S2. Jde o hvězdy s označením S4711, S4712, S4713, S4714 a S4715.

S4711 je modrá hvězda typu B, stará asi 150 milionů let a má ještě kratší orbitální období než S62. Obíhá kolem Střelce A * jednou za 7,6 let.

S4714 má sice delší orbitální období, konkrétně 12 let, ale přiblíží se k černé díře asi na 1.9 miliardy kilometru. Při tomto přiblížení hvězda zrychlí na 24 000 kilometrů za sekundu, tedy asi na 8 procent rychlosti světla, pak zpomalí a následně se zhoupne až do vzdálenosti 250 miliard kilometrů od černé díry.

Co ještě skrývá černá díra Střelec A *?

Vědci nyní chtějí hledat další hvězdy, které obíhají blízko černé díry. Je totiž pravděpodobné, že v oblasti kolem černé díry Střelce A * by se mohly skrývat ještě hvězdy s extrémnější rychlostí a s ještě bližšími oběžnými drahami a v příštích letech by se s výkonnějšími teleskopy měly dát najít.

Podle vědců je to jen otázka času. "Neustále pracuji v galaktickém centru a jsem si docela jistý, že to nebyl náš poslední objev,“ řekl Peissker. Dále čtěte: Vědci posílali signály na Měsíc. Nakonec jeden dostali zpátky.