Galaxie podezřele podobná Mléčné dráze byla spatřena v raném vesmíru

Nález nové galaxie přepisuje naše znalosti i formování galaxií
Další 1 fotografie v galerii
 Vesmír
14. srpna 2020 08:01 / ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), Rizzo et al.
Vědci ve velmi raném vesmíru objevili galaxii, která se zdá být příliš pokročilá na to, než aby vznikla za krátkou dobu od Velkého třesku.

Galaxie dostala označení SPT0418-47, nachází se 12,4 miliardy světelných let od Země a vznikla zřejmě v době, kdy vesmíru bylo "jen" 1,4 miliardy let.

Galaxie se nápadně podobá Mléčné dráze

To, co dělá tuto galaxii zvláštní, jsou podobnosti s naší vlastní galaxií, tedy s Mléčnou dráhou. Ačkoli postrádá charakteristická zakřivená ramena spirálové galaxie, SPT0418-47 sestává z plochého rotujícího disku. Má podobnou hmotnost jako Mléčná dráha. A co je ještě úchvatnější, má galaktickou bouli, pevně nabitou koncentraci hvězd nalezenou uprostřed většiny spirálních galaxií.

Ačkoli již v minulosti byly nalezeny rotující diskové galaxie, SPT0418-47 je nejstarší, jakou astronomové dosud našli. Navíc jsou nyní předsvědčeni, že se galaxie vytvářejí a vyvíjejí zcela odlišně od toho, jak jsme si dosud mysleli.

"Tento výsledek představuje průlom v oblasti formování galaxií, což ukazuje, že struktury, které pozorujeme v blízkých spirálních galaxiích a na naší Mléčné dráze, tu byly již před 12 miliardami let,“ uvedla astrofyzička Francesca Rizzo z Astrofyzikálního institutu Maxe Plancka.

Kdysi panoval ve vesmíru chaos

Kdysi dávno bylo ve vesmíru hodně zmatku. Galaxie měly tendenci být velmi horké, s hvězdami chaoticky obíhajícími jakýmkoliv způsobem, a astronomové proto věří, že se navzájem srazily.

Nedávné objevy však začínají malovat mnohem složitější obrázek. SPT0418-47 je relativně chladná a slabá a sama o sobě by nebyla snadno vidět. Vědci ji našli díky jejímu umístění. Mezi námi a SPT0418-47 je totiž ještě druhá galaxie, která vytváří tzv. gravitační čočku.

Protože hmotnost galaxie v popředí je tak vysoká, ohýbá se kolem ní časoprostor a způsobuje, že se světlo pohybuje po zakřivené cestě, tzn. vytváří zvětšenou, prstencovou verzi SPT0418-47, zobrazenou pomocí Atacama Large Millimeter / submillimeter Array v Chile.

Astrofyzici pak pečlivě rekonstruovali tento kruh světla a pohyb jeho plynu pomocí nové techniky počítačového modelování, aby zjistili tvar vzdálenější galaxie. Čekali něco relativně chaotického, ale to, co se objevilo, je překvapilo, především pak podobnost této galaxie s Mléčnou drahou.

"To, co jsme zjistili, bylo docela překvapivé. SPT0418-47 je nejuspořádanější galaktický disk z počátků vesmíru, jaký byl kdy pozorován vesmíru," uvedla astrofyzička Simona Vegetti.

Skutečnost, že tato galaxie byla už od pradávna tak dobře zformovaná, je dalším důkazem, že procesy formování galaxií v časném vesmíru netrvaly tak dlouho, jak naznačují naše původní modely formování galaxií.

Nyní můžeme do sbírky dosud známých galaxií přidat několik dobře tvarovaných galaxií, což naznačuje, že v těch bouřlivých raných letech vesmíru se toho dělo mnohem víc, než jsme dosud věděli a že naše modely galaktické evoluce budou muset být přepracovány. Dále čtěte: Venuše skrývala po celá desetiletí ve svých toxických oblacích obrovskou vlnu