Slavná irská hrobka vydala nečekané tajemství. Nalezené ostatky patří králi, jehož rodiči byli sourozenci

21. června 2020 09:02 / Mirka Malá
Hrobka Newgrange byla vybudována v neolitickém období Ken Williams, shadowsandstone.com
Starověký genetický materiál extrahovaný z lidských kostí pohřbených v irské hrobce Newgrange pochází z neolitu a patří králi, jehož rodiči byli sourozenci.

Objev naznačuje, že neolitickému Irsku vládla před asi 5 000 lety elitní dynastie, která praktikovala incestní manželství, aby se odlišila od obyčejné společnosti, podobně jako to dělali faraoni starověkého Egypta a někteří Inkové.

Byl to incest mezi sourozenci královské linie

Ve studii tým vedený vědci z Trinity College Dublin zkoumal genetický materiál od 42 lidí pohřbených v neolitických lokalitách v Irsku, datovaných do období před 5 800 až 4 500 let, a dvou lidí z dřívějších pohřebišť z doby před 6 100 až 6 700 let.

Zjistili, že jednotlivec pohřbený v nejzdobenějším výklenku hrobky Newgrange, která je jednou z nejstarších památek doby kamenné v Evropě, byl dospělým mužem, jehož rodiče museli být jedině a pouze příbuznými prvního stupně.

To znamená, že byli bratrem a sestrou, teoreticky ještě možná rodičem a dítětem, i když tato varianta je obecně v historii velmi vzácná.

Starověké dynastie považovaly incestní vztahy za běžné

Milostné vztahy či dokonce manželské svazky mezi bratry a sestrami jsou v běžné společnosti velkým tabu, a to z kulturních i biologických důvodů. Ale mezi starodávnými elitami tomu tak nebylo. Obvykle sňatky mezi sourozenci probíhaly v rámci zbožněné královské rodiny, jako třeba u egyptských faraonů.

"Je to způsob, jak se mohou elity oddělit od zbytku společnosti. Rozbijí tabu, rozbijí společenskou konvenci, kterou si ostatní nesmějí dovolit," řekla autorka studie Lara Cassidy.

Výsledkem bylo, že sourozenecká manželství byla často omezena na jednu královskou rodinu, která byla vnímána jako božská. Podobně tomu bylo zřejmě u irského nálezu. Zatímco u ostatků pravděpodobného krále je naprosto jasné, že jeho rodiči byli sourozenci, ostatní nálezy žádné známky incestního chování nevykazují.

O incestu vypráví i staré pověsti

Podle jedné irské pověsti se dokonce starověký král pokusil postavit vysokou věž za jediný den v nedalekém Dowthu, asi kilometr od hrobky Newgrange, a to pomocí magie od své sestry, která údajně uměla zastavit slunce na obloze.

Král však její kouzlo zničil, když se svou sestrou spáchal incest. Od zhruba 11. století se jedna ze vstupních pasáží do tamní hrobky jmenuje Fertae Chuile, v překladu Hora hříchu nebo Hora incestu.

Studie starověkých irských genomů také odhalila, že muž pohřbený v pasáži hrobky Newgrange byl vzdáleně příbuzný s jednotlivcem pohřbeným v neolitické pasáži hrobky v Carrowmore v hrabství Sligo, vzdáleném více než 90 kilometrů na západ.

Jednotlivci pochovaní v hrobkách byli totiž obecně v těsnějším vzájemném vztahu, než tomu bylo u ostatní populace.

Vědci také v hrobkách našli genetický důkaz nejčasnějšího případu Downova syndromu u malého chlapce, pohřbeného v hrobce Poulnabrone v irské hrabství Clare, jež je datována do období před více než 5 500 let.

Analýza určitých chemických izotopů ukazuje, že dítě bylo krmeno mateřským mlékem, a dostalo prestižní hrobové místo, takže rovněž bylo s největší pravděpodobností elitního původu. Dále čtěte: Archeologové objevili jezreelské vinařství, o kterém se zmiňuje bible.