Hluboko pod zemí se ukrývá něco, o čem vědci dosud neměli tušení

Země a Příroda
18. června 2020 15:06 / Mirka Malá
Kolem zemského jádra byly objeveny překvapivé struktury Depositphotos
Vědci detekovali koule horkého, hustého materiálu, který krouží kolem jádra Země. Podle nových zjištění jsou tyto struktury mnohem rozšířenější, než naznačil předchozí výzkum.

Nová metoda analýzy dat o zemětřesení dokázala najít ještě více dříve detekovaných takových zón o velikosti kontinentu na hranici mezi jádrem planety a jejím pláštěm.

Vědci nevědí, o co jde

Vědci ovšem stále neví, z čeho tyto žhavé koule jsou. Může to být magma, roztavené železo unikající z jádra nebo něco úplně jiného, nicméně s novou a podrobnější mapou toho, kde se tyto zóny nacházejí, se mohou snažit lépe porozumět geologickým procesům, které se objevují hluboko uvnitř Země.

Hranice jádra leží asi 2 900 kilometrů pod zemským povrchem. To je tak daleko, že neexistuje způsob, jak taková místa zkoumat. Je tu ale jeden nástroj, a tím jsou  zemětřesení.

Způsob, jakým se otřesy a chvění šíří různými druhy materiálů uvnitř planety, umožnil seismologům rekonstruovat a zmapovat složení zemského "vnitřku". Ani tento způsob ale není samozřejmě dokonalý. Takové zemětřesení totiž vědcům dokáže poskytnout jen část informací.

Pomohly hvězdy

Zdá se ale, že vědci z University of Maryland, Johns Hopkins University a Tel Aviv University přišli na způsob, jak si poradit, a to díky algoritmu pro studium hvězd. Říká se mu Sequencer a je navržen tak, aby procházel velkými astronomickými datovými soubory hledajícími vzory.

Vědci Sequencer doslova nakrmili seismickými daty za posledních 30 let a výsledek je překvapil. "Tím, že jsme se podívali na tisíce ohraničujících ozvěn jádra pláště najednou, namísto toho, abychom se soustředili na několik současně, jak je tomu obvykle, jsme získali zcela novou perspektivu," řekl geolog Doyeon Kim z University of Maryland.

"Ukázalo se, že hraniční oblast jádro-plášť má spoustu struktur, které mohou tyto ozvěny produkovat, a to bylo něco, co jsme si předtím neuvědomili, protože jsme měli jen úzký pohled."

Výsledky tak odhalily jemné změny v seismických vlnách způsobených zemětřeseními v Asii a Oceánii, což naznačuje dříve nezjištěnou zónu ultra nízké rychlosti pod Marquesasovými ostrovy v jižním Pacifiku.

Kromě toho, známá zóna ultra nízké rychlosti pod Havají produkovala seismické ozvěny mnohem hlasitější, než se očekávalo. To naznačuje, že je výrazně větší, než odhadovaly předchozí studie.

Vnitřek Země je mnohem "krvavější", než se dosud předpokládalo

A celková zjištění naznačují, že vnitřek Země je mnohem "krvavější", než se dosud předpokládalo. Ve výsledku to znamená, že anomální struktury na hranici jádro-plášť jsou mnohem rozšířenější, než se dříve myslelo. Například horká struktura pod Marquesasovými ostrovy v Tichomoří měří téměř tisíc kilometrů.  Dále čtěte: Obrovská tektonická deska pod Indickým oceánem se rozpadá na dvě části.