Objev nového typu hybridního asteroidu se nekoná, je to jen kometa

Vesmír
09. června 2020 17:46 / Radek Chlup
Pozorované hybridní těleso je nakonec obyčejná kometa ATLAS / Havajská univerzita
Jeden měsíc bylo těleso 2019 LD2 významným objevem nového typu asteroidu, druhý měsíc se z něj pod označením P/2019 LD2 stala obyčejná kometa. Astronomický objev hybridního tělesa tedy Havajská univerzita neučinila.

Dost možná jste o tom už četli, ale pokud ne, tak si tohle žhavé astronomické téma připomeneme.

Astronomové minulý měsíc oznámili poměrně kuriózní pozorování asteroidu a komety v jednom balení.

Astronomům těleso 2019 LD2 přišlo jako hybrid asteroidu a komety – tedy kus skály, který se pyšnil ocasem jako kometa.

Což o to, ono to není nic úplně objevného. I když jde o vzácný jev, asteroidy, které mají ocas jako komety, protože za sebou trousí smetí, známe a říkáme jim aktivní asteroidy. Má se za to, že jich je ve vesmíru minimum.

Jenomže nově objevené těleso bylo identifikováno na oběžné dráze Jupitera, konkrétně mezi Trojány. Tohle uskupení asteroidů, které se nachází před a za Jupiterem, chování tohoto typu nevykazuje.

Byla to tedy naděje na nového a velice zvláštního Trojána.

Amatérští astronomové pak ovšem požádali Havajskou univerzitu, která toto pozorování s pomocí obsarvatoří Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS) učinila, aby těleso ještě jednou přezkoumala. A hle, nakonec nejde o nový typ asteroidu, ale o kometu, která se chová jen trochu ztřeštěně.

Infiltrovala se k Trojánům

Myšlenku o novém typu asteroidu způsobilo zejména to, že od sebe asteroidy a komety dost přísně oddělujeme s jasnou představou o tom, co jsou tato tělesa zač.

Asteroidy jsou suché a skalnaté šutry, které mají podobné oběžné dráhy jako planety.

Naproti tomu komety sublimují nestálý led, když se přibližují ke Slunci. Díky tomu se na zádi těchto slunečních nevěst vytváří mlhavý ocas.

Občas se však objeví těleso, které zamíchá kartami. A mezi tyto vyvolené patřilo i 2019 LD2, dnes už pod označením P/2019 LD2.

Tudíž se s tímto tělesem seznámíme znovu. Představme si P/2019 LD2, zbrklou kometu, která chaoticky mění svou orbitu, přičemž se teď její oběžná dráha opravdu podobá Trojánům.

Je to takový vetřelec, který se přestrojil za jednoho z Trojánů. Téměř mu to i vyšlo.

P/2019 LD2 mezi Trojány nepatří, ale i tak jde o příbuznou Jupitera. Spadá do Jupiterovy rodiny komet.

Jak padlo výše, Trojáni se pohybují před a za Jupiterem, konkrétně se soustředí na librační centra planety – oblasti kombinované gravitační síly dvou větších těles – zde konkrétně Jupitera a Slunce.

Jupiterova rodina komet má naopak orbitu podobnou ostatním kometám. Na své dráze může putovat až k Saturnu a pak se vrátit do vnitřní sluneční soustavy.

Astronomové ji nepoznali, protože…

Každých pár desetiletí se kometa P/2019 LD2 při pohybu na své oběžné dráze přiblíží k Jupiteru. Gravitační tah plynného titána, který Zemi chrání před bombardováním asteroidy a kometami pomocí svých rozměrů a gravitační síly, může na určitou dobu dramaticky změnit oběžnou dráhu této i ostatních komet.

A to je to, co astronomové teď pozorovali a co je tak zmátlo. P/2019 LD2 se odchýlila k Trojánům.

Havajská univerzita si tedy prochází zklamáním, protože nejde o nový typ asteroidu, ale o zcela obyčejnou kometu.

Ovšem i tak je to krásná ukázka vědy v akci, kdy se mohou zapojit i amatéři. Psali jsme také: Dávná srážka velkého asteroidu se Zemí změnila složení oceánů a způsobila ekologickou katastrofu.