Vědci objevili nejstarší vesmírný materiál, jaký kdy byl na Zemi nalezen

Zrna z meteoritu jsou stará miliardy let
Další 1 fotografie v galerii
 Vesmír
18. ledna 2020 09:04 / NASA
Vědci objevili starověká mikroskopická prachová zrna z meteoritu, která byla stará asi 7,5 miliardy let. Zrna pocházejí z pre-solárních zrn, což znamená, že vznikla během zániku vzdálené hvězdy.

Země se tvořila vedle zbytku Sluneční soustavy zhruba před 4,6 miliardami let. Nejstarší horniny, které byly dosud objeveny, jsou staré asi 4,03 miliardy let, ale nejstarší dosud objevené minerály Země byly ve skutečnosti nalezeny v měsíčních vzorcích a jejich stáří je asi 4,1 miliardy let.

Vědci nyní věří, že objevili nejstarší materiál, jaký kdy byl na Zemi: mikroskopické vzorky prachu vytažené z meteoritu o stáří 7,5 miliardy let. Mezinárodní tým vědců věří, že drobná prachová zrna mohou být pozůstatky hvězdné exploze před miliardami let.

Meteorit, ve kterém byla zrna nalezena, je jedním z nejlépe prozkoumaných meteoritů na Zemi. Dne 28. září 1969 se meteorit Murchison o hmotnosti 100 kilogramů zřítil do Austrálie. Jedná se o druh meteoritu nazývaný uhlíkatý chondrit a je to jeden z nejprimitivnějších meteoritů.

Z meteoritu vznikla pasta

Vědci vzali malý vzorek mimozemské horniny a rozdrtili jej na jemný prášek. Pak prášek změnili na pastu, která podle BBC voní jako shnilé arašídové máslo. Zrna byla poté rozpuštěna a datována pomocí izotopu neonu.

Následná analýza vydala jasné důkazy. Deset procent zrn je starších 5,5 miliardy let. Většina, kolem 60 procent, se datuje mezi 4,6 a 4,9 miliardami let. Nejstarší je však neuvěřitelných 7,5 miliard let. Zajímavé je, že důkazy naznačují, že prachová zrna skutečně cestovala ve shlucích, jako granola.

Tento nový objev pomůže vědcům lépe porozumět vzorcům růstu hvězd ve Sluneční soustavě. Například se tvoří ustáleným tempem nebo jsou zde delší období aktivity? Výsledky nejnovějšího výzkumu ovšem naznačují, že se skutečně jedná spíš o jistá období aktivity růstu.

Díky nové metodě nyní mohou vědci prozkoumat i další úlomky meteoritů, které dopadly na zemi. Věří, že nyní mohou z analýzy získat informace, které dosud neuměli z meteoritů vyčíst. Dále čtěte: Vědci našli kráter po meteoritu, který spadl na Zemi před osmi sty tisíci lety.

Mirka Malá | inStory.cz