Vědci objevili důkazy o tom, že se v Antarktidě skrývá prastará podzemní voda z Marsu

Země a Příroda
08. května 2020 10:27 / Mirka Malá
Antakrtida ukrývá marťanský život Depositphotos
Asi před 15 miliony lety vystřelil z povrchu Marsu kus skály a nakonec přistál v Antarktidě, kde ji průzkumníci našli v roce 1984. Od té doby byly organické sloučeniny nalezené v tomto meteoritu zdrojem diskuse. Nakonec ale po letech zkoumání vědci v mimozemské skále našli vodu.

Tým japonských vědců našel v marťanské skále stopy starověkých marťanských oceánů bohaté na uhlík a dusík, tedy klíčové ingredience pro život. To by mohlo znamenat, že marťanské úlomky přinesly na Zemi život.

Meteorit známý jako Allan Hills 84001 se stal proto po svém objevení předmětem velké diskuse. Obsahuje totiž organické materiály, a dlouho nebylo jasné, zda pochází ze Země či z Marsu. Nešlo totiž vyloučit možnost, že se organické molekuly z Antarktidy během doby, co byly zamrzlé v ledu, smíchaly s meteority.

Organické sloučeniny z Marsu jsou převratným objevem

Nyní však vědci mají jasno. Jejich výsledky naznačují, že organické sloučeniny pocházejí skutečně ze samotného Marsu, a také poprvé ukazují, že nalezený kus skály obsahuje organické látky, zejména pak dusík. Většina dusíku, který lidstvo objevilo na Marsu, i ten, jež obsahují organické látky z meteoritu naznačují, že kdyby na Marsu existoval život, pak by měl přístup ke stejným formám dusíku, na které spoléháme tady na Zemi.

Vědci tvrdí, že tato zjištění znamenají, že na Marsu jsou podzemní vody se spoustou potenciálně životodárných organických materiálů.

Pochází život z Marsu?

Vědci zjistili, že organický materiál obsahující dusík vstoupil do horniny nalezené v Antarktidě v době, kdy vznikala. Podle vědců se uhličitan v meteoritu Allan Hills 84001 vytvořil ve vodě. Dohromady tyto důkazy naznačují, že organické sloučeniny dusíku se vyskytovaly hojně v časných marťanských oceánech.

Tyto výsledky navíc odpovídají ostatním důkazům z Rudé planety. Ostatně průzkumní roboti NASA našli na povrchu Marsu dostatek stop organického materiálu.

To vše napovídá, že organické materiály se tvoří na mnoha zdánlivě neživých místech Sluneční soustavy, zejména pak na kometách. V roce 2011 byl dokonce objeven organický materiál i v prachu plovoucím mezi hvězdami. Nicméně to, zda v těchto zjevně dávných, organicky bohatých oceánech na Marsu byl někdy život, je stále záhadou. Dále čtěte: Mimozemská kometa má neznámé chemické složení. Vědci jsou překvapeni, jak se liší od ostatních.