Sahara bývala velmi nebezpečným místem. Hemžila se krvelačnými predátory

Země a Příroda
30. dubna 2020 09:19 / Lukáš Bauer
Obrovský dinosaurus carcharodontosaurus žil na území dnešní Sahary Wikimedia
Dnešní rozsáhlá poušť Sahara nebyla vždy vyprahlým místem téměř bez života. Vědci zjistili, že před více než sto miliony lety byla tato krajina velice dynamickým a především nebezpečným místem pro život. Tuto dnešní poušť totiž obývali obří dinosauři.

Před více než sto miliony lety byla dnešní poušť Sahara místem plným krvežíznivých predátorů. S tímto tvrzením přišel mezinárodní tým vědců, který zkoumal fosilie obratlovců v horninách z období křídy. Skalní útvary, které vědecký tým zkoumal, jsou známé jako geologická skupina Kem Kem a nacházejí se v jižním Maroku.

Tuto dnes vyprahlou pouštní oblast v dávných dobách podle vědců obývala široká paleta predátorů. V Sahaře se totiž v dávných dobách nacházel rozsáhlý říční systém, který se vyznačoval vysokou rozmanitostí suchozemské i vodní fauny.

V nalezištích Kem Kem byly objeveny známé druhy obřích dinosaurů jako například carcharodontosaurus, který je nezaměnitelný díky svým obrovským čelistem, jimiž drtil svou kořist. Tento dinosaurus, podobně jako jeho konkurent deltadromeus dorůstal do délky až osmi metrů.

„Toto bylo pravděpodobně nejnebezpečnější místo v historii planety Země, místo, kde by lidský cestovatel v čase nevydržel příliš dlouho,“ vyjádřil se vedoucí autor studie Nizar Ibrahim z University of Detroit Mercy, který působí i na University of Portsmouth.

V této nebezpečné krajině se velké množství dravců živilo bohatými zásobami obrovských prehistorických ryb jako například druh dvojdyšných nebo latimerie, které přežily až do dnešních dob. V dávných řekách žil také obří piloun onchopristis s děsivými hákovitými zuby ostrými jako nože.

Na nové studii se podílela celá řada výzkumníků z mnoha států a vytvořili ilustrovaný detail skupiny Kem Kem. Dále čtěte: (Nalezený dinosaurus odkryl tajemství své zajímavé anatomie).