NASA představila helikoptéry nové generace. Budou poslány na Mars k vozítku Perseverance
Konkrétně jde o dva nové vrtulníky, jejichž nové technologie těží ze zkušeností, které inženýři NASA nabrali ze zhruba padesátky letů, které už helikoptéra Ingenuity v kráteru Jezero na Marsu absolvovala. NASA totiž v současné době už pilně pracuje na misi Mars Sample Return, a to společně s Evropskou kosmickou agenturou. Tato mise má za úkol dopravit vzorky regolitu a marťanských hornin zpět na Zemi. A právě tato mise má kromě vozítka Perseverance využít i dva zcela nové vrtulníky Mars Sample Recovery.
Co přesně budou mít nové vrtulníky v návratové misi na starosti? Rover Perseverance nasbíral na Marsu už řadu vzorků, které uložil do speciálních kapslí, jež nakladl do tzv. speciální sběrné zóny tak, aby byly při návratové misi snadno dohledatelné. Oba nové vrtulníky tak budou mít za úkol všechny kapsle z této zóny posbírat a umístit je do kosmické lodi, která s nimi odletí zpět na Zemi.
Zní to trochu dobrodružně a docela jednoduše, ale opak je pravdou. Na Marsu je velmi řídká atmosféra, což velmi stěžuje létání. A létání se zátěží je ještě obtížnější. Nové vrtulníky Mars Sample Recovery tak budou muset být zkonstruovány tak, aby to zvládly, navíc musí mít také kola a robotické rameno, aby dokázaly kapsle se vzorky sesbírat z marťanského povrchu, odletět s nimi k čekající kosmické lodi a bezpečně je do ní umístit.
Právě nové prvky, které budoucí vrtulníky pro svoji misi potřebují, jsou v současné době velkým zdrojem problémů, které inženýři NASA musí teprve vyřešit. Jak by měly vrtulníky vypadat, už sice existuje v nákresech, ale nyní je potřeba vyřešit vše technologicky tak, aby vrtulníky dokázaly splnit všechny svoje úkoly na Marsu.
Dnes již legendární vrtulník Ingenuity, první, jaký kdy létal nad povrchem jiné planety, už dokázal, že technologii pro samotné létání není třeba měnit. Poprvé na Marsu vzlétnul v dubnu 2021 a NASA původně plánovala jen pět letů. Ingenuity ale od té doby uskutečnil už téměř padesát letů. Celkem během nich nalétal devadesát letových hodin a zmapoval terén o rozloze téměř 12 kilometrů. Dokáže nad marťanským povrchem létat ve výšce až osmnácti metrů. Z výšky pak mapuje terén, který následně prozkoumává vozítko Perseverance.
Ingenuity je nicméně docela malý vrtulníček, který váží jen 1,8 kilogramu. Má solární napájení a dobíjí se samostatně, dále má také bezdrátový komunikační systém. Jeho protiběžné čepele se otáčejí rychlostí 2 400 otáček za minutu a Ingenuity je především vybaven počítači, navigačními senzory a dvěma kamerami. Nemá ale kolečka, a ty rozhodně dva nové vrtulníky budou při sběru kapslí s marťanskými vzorky potřebovat, stejně jako robotické rameno.
Autorský článek, další zdroj: Space