Už brzy se náš vesmír začne smršťovat a pak zemře. Naznačuje nový výzkum

Vesmír
12. května 2022 09:39 / Mirka Malá
Brzy se expanze vesmíru zastaví a bude následovat pomalý zánik Depositphotos
Zprávy z vesmíru jsou v poslední době stále podivnější. Ještě jsme ho ani nedokázali pořádně pochopit a vypadá to, že se brzy jeho expanze zastaví a pak nastane obrat. Vesmír se začne srmšťovat.

Po téměř 13,8 miliardách let nepřetržité expanze by se vesmír mohl brzy zastavit a pak se pomalu začít smršťovat, naznačuje nový výzkum publikovaný v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences.

Co bude potom?

V nové studii tři vědci modelovali povahu temné energie, tedy záhadné síly, která, jak se zdá, způsobuje, že se vesmír rozpíná stále rychleji. Alespoň taková data přinesla dřívější pozorování kosmické expanze. V jejich modelu temná energie není konstantní přírodní silou, ale entitou zvanou kvintesence, která se může časem rozkládat.

Vědci zjistili, že i když se rozpínání vesmíru už po miliardy let zrychluje, odpudivá síla temné energie slábne. Podle jejich modelu by zrychlování vesmíru mohlo rychle skončit během příštích 65 milionů let. Následně by se jeho expanze zhruba do 100 milionů let úplně zastavila a poté by vesmír vstoupil do éry pomalé kontrakce. Ta by za miliardy let od současnosti skončila smrtí, nebo možná znovuzrozením času a prostoru.

A to vše se může stát pozoruhodně rychle, jak se domnívá spoluautor studie Paul Steinhardt, ředitel Princetonského centra pro teoretickou vědu na Princetonské univerzitě v New Jersey. "Když se vrátíme v čase o 65 milionů let zpět, to je, když asteroid Chicxulub zasáhl Zemi a zlikvidoval dinosaury. V kosmickém měřítku je 65 milionů let pozoruhodně málo."

Nic na této teorii nevadí ani ostatním vědcům. Protože ale modelové výpočty závisí pouze na minulých pozorováních expanze a protože současná povaha temné energie ve vesmíru je takovou záhadou, tyto modely v současné době nelze otestovat.

Einstein asi neměl pravdu

Od 90. let minulého století už vědci vědí, že rozpínání vesmíru se zrychluje. To znamená, že prostor mezi galaxiemi se nyní rozšiřuje rychleji, než tomu bylo před miliardami let. Vědci pojmenovali tajemný zdroj tohoto zrychlení temnou energií, neviditelnou entitou, která působí proti gravitaci a odsouvá nejhmotnější objekty vesmíru do větší vzdálenosti, místo toho, aby je přitahovala k sobě.

Ačkoli temná energie tvoří přibližně 70 % celkové hmotné energie vesmíru, její vlastnosti zůstávají pro lidstvo naprostým tajemstvím. Populární teorie, kterou představil Albert Einstein, říká, že temná energie je kosmologická konstanta, tedy neměnná forma energie, která je vetkaná do struktury časoprostoru. Pokud je tomu tak a síla vyvíjená temnou energií se nemůže nikdy změnit, pak by se vlastně vesmír měl navždy rozpínat.

Nová teorie však naznačuje, že temná energie nemusí být konstantní, aby odpovídala pozorování minulé expanze vesmíru. Temná energie může být spíše něco, co se nazývá kvintesence, dynamické pole, které se v čase mění. Na rozdíl od kosmologické konstanty může být kvintesence buď odpudivá, nebo přitažlivá, v závislosti na poměru její kinetické a potenciální energie v daném čase. Za posledních 14 miliard let byla kvintesence odpudivá. Po většinu tohoto období však přispívala nevýznamně k expanzi vesmíru. To se změnilo asi před pěti miliardami let, kdy se kvintesence stala dominantní složkou a její gravitační odpudivý efekt způsobil zrychlení expanze vesmíru.

Jenomže to nemusí trvat věčně. V novém modelu se temná energie může časem rozpadnout. A jak by to dopadlo, o tom už byla řeč. Jinými slovy, po téměř 14 miliardách let růstu by se prostor mohl začít zmenšovat. A existuje také teorie, že takto se to děje pořád dokola. Pokud je to pravda, pak náš současný vesmír nemusí být prvním nebo jediným vesmírem, ale pouze posledním z nekonečné řady vesmírů, které se rozpínaly a smršťovaly před tím naším. A to vše závisí na proměnlivé povaze temné energie.

Jak moc je to všechno pravděpodobné? Podle vědců to dává smysl. Nicméně protože všechna naše pozorování kosmické expanze pocházejí z objektů, které jsou od Země vzdálené miliony až miliardy světelných let, mohou současná data informovat vědce pouze o minulosti vesmíru, nikoli o jeho přítomnosti nebo budoucnosti. Vesmír by se tedy mohl docela dobře smršťovat už nyní a my bychom se to ani neměli jak dozvědět.

Zdroj: Space, PNAS