Vědci zachytili extrémní vesmírný jev. Vesmírný laser šestkrát jasnější než slunce vzniká během srážek galaxií

22. dubna 2022 08:55 / Lukáš Bauer
V místech kde dochází ke srážce galaxií mohou vznikat takzvané megamasery Pixabay
Během obřích srážek vesmírných galaxií dochází také k tření mračen kosmických plynů. Během těchto událostí pak hydroxylové molekuly vyzařují světlo v neviditelném spektru, které je jakousi obdobou laseru. Takzvaný megamaser šestkrát jasnější než Slunce se nyní vědcům podařilo zachytit.

Mezinárodní tým vědců zachytil  jeden z nejsilnějších a nejvzdálenějších vesmírných laserů v historii. Tyto lasery typicky vznikají v prostředí, kde dochází ke srážkám galaxií, tedy ve velice bouřlivém prostředí, kde se rodí nové hvězdy. V těchto turbulentních částech vesmíru pak může vznikat jev podobný laseru, který však není ve viditelném spektru, přesto ale může být několikanásobně jasnější než je Slunce.

Astrofyzikům se nyní podařilo objevit nejvzdálenější a jeden z nejjasnějších laserů vůbec. Svůj výzkum vědci publikovali v rámci rozsáhlé studie, která vyšla v odborných vědeckých archivech arXiv.org.

Co je megamaser

Tento neviditelný laser typicky vzniká při kolizi galaxií, kde dochází k extrémnímu zahušťování prachoplynových mračen. V tomto prostředí jsou molekuly hydroxidu stimulovány a vyzařují specifický signál zvaný maser. Připomíná laser, jen namísto viditelného světla ho tvoří rádiové vlny. Pokud je tento signál mimořádně jasný, říká se mu megamaser.

Vědci uvádějí, že když nastane srážka dvou galaxií jaká například čeká Mléčnou dráhu a Andromedu, výsledkem jsou paprsky jasného záření, které lze pozorovat i z kosmické dálky. Vědci se pak díky megamaserům mohou dozvědět, že někde v dáli došlo ke srážce dvou galaxií.

Vesmírný laser

Darling s kolegy, které vedli astronomové z Univerzity v Západním Kapsku, zachytil mimořádně silný a nevídaně daleký megamaser. Podařilo se jim to s pomocí soustavy radioteleskopů MeerKAT v Jižní Africe. Aby se dopracovali k výsledku, vědci museli zpracovat obrovské objemy dat pomocí složitých algoritmů. K jejich překvapení při analýze dat zjistili, že velký objev se jim povedl hned v úvodu pozorování.

Pozorované záření bylo emitováno před pěti miliardami let. Tedy v době, kdy vesmír dosahoval jen dvou třetin současného věku. Podle vědců jde zároveň o jeden z dosud nejjasnějších megamaserů. Tyto záblesky mohou tisíckrát přesáhnout jas slunce. Ten, který zachytili Darling a Glowacki s kolegy, přesáhl jas Slunce dokonce více než 6 300 násobně.

Zdroj: CNN,Space