Překvapivé zjištění. Pozemská voda byla ve sluneční soustavě dříve než samotná Země

Vesmír
14. února 2022 14:39 / Mirka Malá
Voda byla ve sluneční soustavě připravena pro vznik života Pixabay
Vesmír nás neustále překvapuje a hlavně přesvědčuje o tom, že o vzniku života, jak ho známe, stále prakticky nic nevíme. Jedno je ale jasné. Bez vody by to nešlo. Ale kde se tady na Zemi vzala?

Samozřejmě, že z vesmíru. A vědci konečně našli důkaz, díky němuž toto překvapivé, nebo vlastně do značné míry nepřekvapivé tvrzení mohou zveřejnit.

Meteority vydaly svá tajemství

Podle týmu vedeného geochemikem Jérômem Aléonem z Francouzského národního přírodovědného muzea se izotopy vody v meteoritu z doby zrodu sluneční soustavy shodují s izotopy vody nacházející se dnes na Zemi. "Počáteční izotopové složení vody ve sluneční soustavě má ​​prvořadý význam pro pochopení původu vody na planetárních tělesech, ale zůstává neznámé, navzdory četným studiím," píší vědci.

"Zde používáme izotopové složení vodíku v inkluzích bohatých na vápník a hliník z primitivních meteoritů, nejstarších hornin sluneční soustavy, abychom stanovili izotopové složení vodíku ve vodě na počátku formování sluneční soustavy," vysvětluje Aléon.

Mnohé asteroidy jsou starší než Země. Radiometrické datování naznačuje, že Země vznikla před 4,54 miliardami let. A čirou náhodou některé z těchto kamenů přistály přímo na naší planetě. Například meteorit Efremovka nalezený v Kazachstánu v roce 1962 obsahuje prvky, které byly datovány do doby před 4,57 miliardami let. Byl to právě tento meteorit a jeho starověké inkluze bohaté na vápník a hliník, který Aléon a kolegové analyzovali pomocí nové techniky vyvinuté právě pro tento účel.

Co vědci našli?

Minerály a jejich poměry v meteoritu Efremovka odhalily, že během prvních 200 000 let historie naší sluneční soustavy, než se vytvořily planetesimály, tedy něco jako semena planet, existovaly dva velké zásobníky plynu. Jedna z těchto nádrží obsahovala sluneční plyn, ze kterého hmota ve sluneční soustavě nakonec kondenzovala. Druhý byl bohatý na vodu.

Tato voda pravděpodobně pocházela z masivního přílivu mezihvězdného materiálu, který spadl do vnitřní sluneční soustavy v době kolapsu protohvězdného obalu. A je fascinující, že tato voda je svým izotopovým složením velmi podobná vodě na Zemi. To naznačuje, že voda byla přítomna v rané sluneční soustavě od jejího samého počátku, dokonce ještě předtím, než se na protoplanetárním disku vůbec objevily první záblesky Země. A především to tedy znamená to, že tato voda musí pocházet z vnějších oblastí naší sluneční soustavy.

Zdroj: Science Alert, Nature Astronomy.