Honba za mimozemskými civilizacemi má první úspěch. Vědci našli exoměsíc

Vesmír
17. ledna 2022 07:20 / Mirka Malá
První exoměsíc je na světě. Následovat budou objevy dalších exoměsíců. Pixabay
Honba za mimozemskými civilizacemi znamená najít mimozemskou sluneční soustavu a cesta k ní vede přes hledání exoměsíců. A vědci právě jeden takový našli.

Astronomové oznámili možnou detekci exoměsíce nebo měsíce v jiném hvězdném systému. Signál pochází z hvězdy studované vesmírným dalekohledem NASA Kepler a vědci tvrdí, že jejich analýza ukazuje na mini měsíc obíhající kolem planety o velikosti Jupitera. Pokud se ukáže, že podivný signál představuje exoměsíc, objev by vědcům poskytl nové chápání nejen tohoto hvězdného systému, ale také toho, jak takové systémy obecně fungují v celé galaxii. "Identifikovali jsme pouze jeden vykazující měsíční signál, který prošel řadou prověřovacích testů, Kepler-1708 b. Ukázali jsme, že Kepler-1708 b je statisticky ověřená planeta velikosti Jupitera obíhající kolem klidové hvězdy podobné Slunci," napsali vědci ve své práci.

Signálů z vesmíru je mnohem víc

Vědci se v novém výzkumu zaměřili na data shromážděná Keplerem v roce 2018. Přístroj se specializoval na sledování hvězd a sledování drobných změn jasnosti, protože malé rytmické stmívání by mohlo představovat přechod planety mezi její hvězdou a teleskopem. Astronomové našli v datech Keplera asi 2 700 potvrzených planet plus dalších 2 000 signálů, které mohou představovat cizí světy, jak tvrdí NASA.

Výzkumníci také zaznamenali prvního kandidáta na exoměsíc v systému nazvaném Kepler 1625. Jejich nález má brzy potvrdil telekop Jamese Webba, jakmile na svém vesmírném stanovišti začne plně fungovat.

Sny o měsících

Nutno podotknout, že vědci spatřili vůbec první exoplanety před pouhými 30 lety a od té doby se přesvědčili, že samostatná hvězda je pravděpodobně vzácnější než hvězda s alespoň jednou planetou. Takže co dál? Naše vlastní sluneční soustava má více než 200 měsíců, proto se na hledání měsíců v jiných soustavách začali zaměřovat. Ale najít exoměsíc není tak jednoduché, jako najít exoplanetu.

V menším měřítku by detekce exoměsíce vědcům také nabídla podrobnější portrét planetárního systému. A někde tam, v některém ze vzdálených systémů, bude také mimozemský život.

Zdroj: Space, Nature Astronomy.