Ve vesmíru lidská krev ničí sebe sama a vědci vůbec netuší proč

Vesmír
19. ledna 2022 10:18 / Mirka Malá
Dlouhodobé mise zatím nepřicházejí v úvahu Pixabay
Vesmír způsobuje, že lidské tělo ničí své vlastní červené krvinky a vědci neví proč. A to rozhodně není dobrá zpráva pro všechny možné dlouhodobé mise, které plánuje NASA a další vesmírné agentury.

Tento podivný jev vědci nazvali vesmírnou anémií a nový výzkum naznačuje, že sužuje astronauty nejen během jejich pobytu ve vesmíru, ale dokonce i poté, co se vrátí domů.

Zrychlená hemolýza

Nová studie publikovaná v Nature Medicine zjistila, že vesmír způsobuje, že lidské tělo ničí červené krvinky rychleji než na Zemi. Lékařský termín pro destrukci červených krvinek je hemolýza. Výzkumníci si stále nejsou jisti, proč vesmír způsobuje rychlejší hemolýzu, ale jejich data jsou jasná. Pracovali totiž se 14 astronauty, kteří byli na misích na Mezinárodní vesmírné stanici.

Kvůli studii astronauti na stanici pravidelně dýchali do kanystrů a všechny přivezli zpět na Zemi. Vědci je pak zkoumali na přítomnost oxidu uhelnatého. Předpokládá se, že oxid uhelnatý je produkován pokaždé, když je v těle zničena červená krvinka. Výsledky ukázaly, že v krvi astronautů je každou sekundu zničeno kolem tří milionů červených krvinek. To je o 54 % více, než je průměr zde na Zemi. Pět ze 13 astronautů, kterým byla při přistání zpět na Zemi odebrána krev, bylo stále chudokrevných. Po roce bylo zjištěno, že jejich destrukce červených krvinek je stále vyšší než u lidí, kteří ve vesmíru nikdy nebyli.

Čím delší pobyt ve vesmíru, tím delší chudokrevnost na Zemi

Vědci zjistili během svého výzkumu ještě další podivnost. Totiž čím déle budou astronauti ve vesmíru, tím delší bude také jejich chudokrevnost na Zemi. Vědci ovšem nemají tušení, proč se tak děje. Nyní proto budou zkoumat kostní dřeň i slinivku, které by v tomto procesu mohly hrát nějakou roli.

Jejich zjištění jsou velmi důležitá pro  vesmírné agentury při rozhodování o délce mise a také o tom, jak by se měla ve vesmíru léčit zranění nebo nemoci. Červené krvinky jsou totiž mimo jiné velmi důležité pro udržování hladiny energie a hojení ran.