Starověká sluneční bouře zasáhla Zemi v nesprávné fázi slunečního cyklu a nyní panují obavy, že se to bude opakovat

30. ledna 2022 15:08 / Mirka Malá
Sluneční bouře je krásná podívaná, pro Zemi ale nebezpečná NASA
Zdá se, že je stále velká spousta věcí, které opravdu nemáme pod kontrolou. A nyní k dlouhému seznamu vědci přidali ještě další položku. Smrtící sluneční bouři, která vlastně může přijít kdykoliv.

Extrémně silná sluneční bouře zasáhla naši planetu před 9 200 lety, a to není zas tak dávno. Zanechala trvalé jizvy na ledu pohřbeném hluboko pod Grónskem a Antarktidou. Nová studie těchto starověkých vzorků ledu zjistila, že tato dříve neznámá bouře je jedním z nejsilnějších slunečních výbuchů, jaké kdy byly zjištěny, a pokud by se to stalo dnes, totálně by ochromila moderní komunikační systémy na Zemi.

Nikdo neví, kdy to přijde

Až dosud si totiž vědci mysleli, že takovou sluneční bouři, která by mohla ohrozit Zemi, dokáží předpovědět. Ale není to pravda. Starověká bouře totiž tehdy udeřila během slunečního minima, což je fáze 11letého slunečního cyklu, kdy jsou sluneční výbuchy obvykle mnohem méně časté. Takže vědci se ve své nové studii publikované v časopise Nature Communications shodli na tom, že vlastně nevíme vůbec nic a smrtící sluneční bouře může přijít kdykoliv, tedy zejména tehdy, kdy na ni vůbec nebudeme připraveni.

Co je sluneční bouře

Pro všechny, kdo si myslí, že během sluneční bouře je jen větší vedro, je dobré vědět, co při takové sluneční bouři skutečně přijde.

Sluneční bouře nastanou, když se magnetické siločáry na sluneční koroně lidově řečeno zamotají a poté prudce zapadnou zpět na místo. Toto náhlé magnetické opětovné spojení může uvolnit obrovské výrony plazmy a magnetického pole známé jako výrony koronální hmoty (CME), které se prohánějí vesmírem po slunečním větru.

Pokud přes Zemi proletí silný CME, může stlačit magnetický štít planety a způsobit to, co je známé jako geomagnetická bouře. Mírné geomagnetické bouře mohou poškodit satelity a přerušit rádiové přenosy. A silné bouře mohou způsobit rozsáhlé výpadky elektřiny po celém světě a trvale poškodit elektrickou infrastrukturu, jako jsou výkonové transformátory. Někteří výzkumníci se obávají, že dostatečně velká sluneční bouře by také mohla zpustošit světové podmořské internetové kabely, což by mělo za následek tzv. internetovou apokalypsu, která zanechá miliony, dost možná i miliardy lidí po celém světě na měsíce odpojené od všeho.

Proto nově objevený výskyt bouře během slunečního minima, kdy by měla být magnetická aktivita na Slunci nízká, vyvolal tak velké znepokojení. Vědci se nyní pokusí zjistit, zda pro více jak 9 tisíc let starou sluneční bouři náhodou neexistuje nějaký vzorec, podle kterého bychom její příchod mohli alespoň nějak předpovědět.

Zdroj: Live Science, Nature Communications.