Ve vnější části disku Mléčné dráhy byly detekovány neznámé struktury

Vesmír
25. prosince 2021 14:27 / Radek Chlup
Neznámé struktury byly objeveny v místech Mléčné dráhy, kde by se nacházet neměly Pexels
Astronomové detekovali analýzou dat pocházejících z vesmírné observatoře Gaia Evropské kosmické agentury (ESA) soubor obrovských, rotujících vláken ve vnějších oblastech disku Mléčné dráhy.

Nově objevené struktury ve vnějších oblastech disku Mléčné dráhy objevil tým vědců z Barcelonské univerzity ve Španělsku v datech vesmírné observatoře Gaia, která obíhá Slunce se Zemí po smyčkové dráze kolem Libračního bodu L2 (spojnice Slunce-Země) zveřejněných minulý rok v prosinci, stojí v publikaci na webu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters.

Struktury se nacházejí ve „vyhynulé” oblasti Mléčné dráhy, tedy v místech, kde by podobné struktury vznikat neměly. Tato vlákna jsou na okraji naší galaxie nečekaným objevem. Vědci však mají hypotézy o tom, jak mohla vzniknout.

Kolize galaxií

Jednou možností je, že jsou tyto struktury pozůstatky spirálních slapových ramen, které vznikly interakcemi se satelitními galaxiemi (menší galaxie, které obíhají větší galaxii). Další možností je, že vědci pozorují deformace disku vzniklé kolizemi s jinými galaxiemi. Odborníci totiž věří, že mohou srážky galaxií vyvolat v galaktickém disku efekt podobný vlnkám šířícím se hladinou jezírka.

Zkoumat galaxii, v níž se nacházíme, je nesmírně obtížné. Mléčná dráha určitě skrývá nejedno překvapení. Vesmírná observatoř Gaia má však výhodu, díky níž již objevila řadu struktur. Vědci chtějí ty nově objevené dále zkoumat a vysvětlit jejich vznik. Psali jsme také: Mléčná dráha je pravděpodobně plná vymřelých civilizací