Ve vesmíru je mnoho zlata. Nikdo neví, odkud se bere

Vesmír
05. října 2020 11:25 / Mirka Malá
Vesmír je plný zlata, jehož původ je neznámý Depositphotos
Vesmírem z něčeho prší zlato. Ale nikdo neví, odkud a co to je. Zlato je totiž prvek, což znamená, že ho nelze získat žádnou chemickou reakcí.

Odkud tedy zlato ve vesmiru pochází? Existuje několik možností, včetně supernov tak intenzivních, že obrátí hvězdu naruby. Nová studie zjišťuje, že ani takové podivné jevy bohužel nedokážou vysvětlit, odkud se zlato bere.

Neutronové srážky nestačí

Srážky neutronových hvězd vytvářejí zlato rozbíjením protonů a neutronů do atomových jader a poté chrlí tato nově vázaná těžká jádra do vesmíru. Pravidelné supernovy ale nemohou vysvětlit původ zlata ve vesmíru, protože hvězdy dostatečně hmotné na to, aby toto dokázaly, se při výbuchu stávají černými dírami, jak vysvětlila Chiaki Kobayashi, astrofyzička z University of Hertfordshire ve Velké Británii a vedoucí autorka nové studie. A v běžné supernově je zase zlato nasáváno do černé díry.

Jsou tu ale ještě supernovy. Tento typ hvězdné exploze, takzvaná magneto-rotační supernova, je velmi vzácná supernova, která se otáčí velmi rychle. Během magneto-rotační supernovy se umírající hvězda točí tak rychle a je pohlcena tak silnými magnetickými poli, že se při výbuchu otočí naruby. Když zemře, hvězda vystřelí do vesmíru rozžhavené paprsky hmoty. A protože hvězda je obrácena naruby, její trysky jsou přeplněné zlatými jádry. Ale i toto je velmi vzácný jev.

Takže ani neutronové hvězdy a magneto-rotační supernovy dohromady nedokážou vysvětlit přítomnost zlata například tady na Zemi.

"Tato otázka má dvě fáze,“ řekla Kobayashi. "První je, že slučování neutronových hvězd nestačí. Číslo dvě je, že ani s druhým zdrojem stále nemůžeme vysvětlit pozorované množství zlata.“

Minulé studie měly pravdu v tom, že srážky neutronových hvězd uvolnily spršku zlata, řekla Kobayashi. Ale tyto studie nezohledňovaly vzácnost těchto srážek. Je těžké přesně odhadnout, jak často malé neutronové hvězdy, samy o sobě ultrahusté zbytky starověkých supernov, do sebe narážejí. Ale rozhodně to není příliš běžné. Ostatně vědci to viděli na vlastní oči jen jednou. Dokonce i hrubé odhady ukazují, že ke kolizím nedochází dostatečně často, aby vyprodukovaly všechno zlato nalezené ve sluneční soustavě, zjistila Kobayashi a její spoluautoři.

Vše je vysvětleno, kromě původu zlata

Důkladná nová studie potvrdila řadu starších hypotéz. Například srážky neutronových hvězd produkují stroncium. To odpovídá pozorovánému výskytu stroncia ve vesmíru poté, co vědci přímo pozorovali srážku jedné neutronové hvězdy.

Magneto-rotační supernovy vysvětlovaly přítomnost europia v jejich modelu, což je další atom, který se v minulosti ukázal jako obtížně vysvětlitelný. Ale zlato zůstává stále záhadou.

"Něco tam venku, o čem vědci zatím nevědí, produkuje zlato," řekla Kobayashi. Nebo je možné, že srážky neutronových hvězd způsobí více zlata, než naznačují stávající modely. V obou případech mají astrofyzici před sebou ještě hodně práce, než se jim podaří vysvětlit, odkud se všechno to zlato bere. Dále čtěte: Na Měsíci je silná radiace, a to není dobrá zpráva pro budoucí mise.

Témata: zlato, vesmír, původ, hvězdy