Nadějná, ale i skeptická předpověď nositelů Nobelovy ceny za lékařství

Věda a Výzkum
02. ledna 2019 09:18 / Karel Kovka
Nádorová onemocnění patří mezi obávané diagnózy Shutterstock
Nádorová onemocnění, nebo chcete-li rakovina, patří mezi diagnózy, které opravdu nikdo nechce slyšet. I když může být léčba, zejména při včasném odhalení, velice často úspěšná, patří mezi nejobávanější onemocnění.

Rakovina nebo též nádorové onemocnění je různorodá skupina chorob, jejichž společným rysem je to, že některá populace vlastních buněk organismu se vymkne kontrole a začne relativně autonomně růst, ačkoli za normálních okolností jsou buňky schopny svou mutaci detekovat a opravit. Bujení pak může být naprosto neškodné, třeba ve formě bradavic, ale také může v poměrně krátké době postiženého usmrtit. Obvykle se považuje za projev zhoubnosti nemoci, neboli malignity to, že nádor roste infiltrativně do okolí a je schopen se rozsévat po těle a zakládat vzdálená ložiska, tedy takzvané metastázy.

Léčba tohoto onemocnění může probíhat různými způsoby. Chirurgicky, pomocí chemoterapie a radioterapie, hormonální či biologické terapie, imunoterapie či kombinací několika z těchto metod.

A právě za vývoj speciální imunologické léčby rakoviny získali letos Nobelovu cenu za lékařství Američan James Allison a Japonec Tasuku Hondžó. Jejich výzkum využívá schopnosti imunitního systému napadat rakovinné buňky.

Allison zkoumal bílkovinu, která funguje jako brzda regulující funkci imunitního systému a odhalil potenciál uvolnění této brzdy a vypuštění našich imunitních buněk s cílem napadání nádorů. Tento koncept pak rozvinul v nový přístup k léčbě. Hondžó objevil jinou bílkovinu na povrchu imunitních buňek a zjistil, že také funguje jako brzda, ale s odlišným mechanismem. „Léčba založená na jeho objevu se ukázala být velmi efektivní v boji proti rakovině," uvedla Nobelova nadace.

A jaký je jejich názor na vývoj léčebných metod této obávané choroby? Allison je přesvědčen, že v blízké budoucnosti se některé druhy rakoviny podaří výrazně potlačit, a to s poukázáním na současný pokrok v boji proti některým jejím druhům včetně melanomu. Rakovina provází lidstvo už milióny let, dočtete se zde.

Oba vědci se domnívají, že v příštích několika desetiletích se dá očekávat podstatný pokrok v léčbě tohoto onemocnění. Hondžó očekává, že jednou bude právě imunoterapie používána v boji proti většině druhů rakoviny, často v kombinaci s ozařováním nebo chemoterapií. „Myslím, že nejdřív přijdou na řadu trojkombinace a čtyřkombinace,“ doplnil jeho očekávání Allison.

Problém prý je, že ačkoli imunologická léčba znamená v léčbě rakoviny velký pokrok, její náklady jsou zatím enormně vysoké. Jednotlivé léčebné procedury stojí okolo 100 tisíc dolarů, tedy zhruba 2,3 miliónu korun. Oba vědci ale doufají, že se postupem času bude cena této léčby snižovat.

Špatná zpráva pro budoucí generace je, že oba vědci jsou přesvědčeni, že rakovinu se nikdy vymýtit nepodaří a přes veškeré pokroky medicíny se lidstvo této nemoci nikdy nezbaví.