Nečekané souvislosti. Podaří se odstranit problémy s akné?

Věda a Výzkum
19. prosince 2018 13:13 / Karel Kovka
Akné v nejrůznější formě trápilo či trápí každého z nás Shutterstock
S akné se pravděpodobně ve větší či menší míře trápila většina z nás dospělých. A přes pokroky v medicíně trápí toto nepříjemné onemocnění i dnešní dospívající mládež. Podle nového objevu by na vznik akné mohl mít vliv geneticky daný tvar vlasových váčků.

Trudovitost neboli akné patří mezi jedno z nejčastějších chronických onemocnění kůže a nejčastější kožní onemocnění v dospívání. Podle statistik postihne nejméně jednou v životě prakticky každého jedince. Nejvýraznějším a také nejnepříjemnějším projevem akné jsou vřídky, lidově nazývané uhry či beďary na obličeji, ale i na jiných tělesných partiích. Tyto vřídky jsou způsobeny zánětem vývodů mazových žláz, resp. jejich uzavřením. Stagnace sekretu mazových žláz má za následek poškození těchto žláz a vznik hlubokých zánětů, po nichž zůstávají jizvy.

Akné je sice nejběžnější během puberty, ale často přetrvává až do dospělosti. Příčinou vzniku akné je zejména nárůst produkce mužských hormonů během dospívání, který probíhá u obou pohlaví. U většiny lidí akné vymizí během dvacátého až třiadvacátého roku života, avšak zatím není možné určit, jak dlouho bude který jedinec touto chorobou trpět.

Jak nyní informoval časopis Nature Communications, nový výzkum odhalil, že na vznik akné by mohl mít vliv geneticky daný tvar vlasových váčků. Tento poznatek by podle vědců mohl v budoucnosti usnadnit vývoj účinnější léčby tohoto onemocnění.

Vědci měli k dispozici data téměř 27 tisíc lidí, z nichž 5 602 trpělo těžkou formou akné. Během výzkumu se jim podařilo identifikovat genetické odlišnosti, které byly častěji přítomné právě u lidí, kteří měli těžké akné. Dané genetické odlišnosti přitom podle autorů studie vedou k rozdílu ve tvaru vlasových váčků (folikulů). To pak může mít za následek, že pokožka některých lidí je náchylnější k zachycování bakterií, a vytváří tak ideální podmínky pro vznik vřídků. Podobně nečekané souvislosti objevili vědci i mezi slepým střevem a Parkinsonovou chorobou. Čtěte zde

„Jedná se o významný krok vpřed,“ uvedl hlavní autor výzkumu profesor Jonathan Barker s tím, že výsledky jejich studie by mohly napomoct vývoji efektivní léčby této kožní nemoci. „Když máte vhled do genetického základu tohoto onemocnění kůže, můžete vyvinout mnohem účinnější léčbu,“ dodal Barker. Podle něj je přitom klíčové, aby bylo možné začít léčit tento kožní problém včas – předejít tak jeho zhoršení a především zabránit vzniku jizev.

Nový objev by mohl znamenat blýskání na lepší časy pro všechny, kteří tímto onemocněním, a zejména jeho nejhorší formou, trpí. Bohužel se zatím jedná opravdu jen o naději.