Po více než 140 letech vědci vzkřísili rod záhadných žlutých buněk

Zvláštní žluté buňky žijí v symbióze s jinými tvory
Další 1 fotografie v galerii
 Věda a Výzkum
06. července 2021 09:42 / Depositphotos
Hluboko v tkáních mořských sasanek a některých korálů jsou přítomné zvláštní žluté buňky, které jsou odlišné od buněk všech ostatních mořských tvorů. Více než 140 let po jejich objevení nyní vědci přicházejí s několika novými druhy těchto zvláštních buněk.

Zvláštní žluté buňky, které se nacházejí v tělech některých druhů mořských sasanek a korálů, byly poprvé objeveny v roce 1881. Vyznačují se tím, že jsou zcela odlišné od buněk všech mořských tvorů. Dávno zapomenutý druh buněk nyní vzkřísila do vědeckého povědomí skupina biologů, která popsala hned několik jejich druhů z různých částí světa.

Skupina vědců prozkoumala několik vzorků korálů a sasanek z různých částí světa a podařilo se jim objevit hned sedm dosud neznámých druhů žlutých buňěk. „Protože náš tým zahrnuje vědce ze sedmi zemí, byli jsme schopni shromáždit všechny tyto vzorky během globální pandemie,“ uvedl hlavní autor studie, biolog Todd LaJeunesse z Penn State University.

Popsané před 140 lety

Poprvé byly takzvané zooxanthellae popsané v roce 1881 a poprvé byly popsány jako rod zooxanthella vědcem Karlem Brandtem. Brandt také vytvořil termín zooxanthellae, který se pro jejich označení používá hovorově dodnes. O rok později skotský vědec Patrick Geddes zjistil, že tyto buňky jsou zcela oddělené od buněk živočichů, ve kterých žijí. A také to, že ve vztahu s ostatními buňkami žijí v symbióze, tedy ve vzájemně prospěšném stavu.

Tyto podivné mikroorganismy objevené a popsané před více než 140 lety jsou takzvané dinoflageláty, tedy jednobuněčné řasy žijící v symbióze s jinými mořskými živočichy, jako jsou korály z čeledi Symbiodiniaceae. Tyto organismy se hojně vyskytují v tropických oblastech a teplých mělkých mořích.

Důležitý výzkum

Poté, co vědci zkoumali vzorky z různých částí světa, došli k názoru, že se jedná o zcela nový druh, takzvaný filozoon. Filozoon se vyskytuje v mělkých, mírných mořských stanovištích po celém světě včetně Středozemního moře, východní Austrálie, Nového Zélandu a Chile. Vědci zdůrazňují, že tyto výzkumy mají zásadní vliv při hledání řešení ochrany mořských tvorů a korálových útesů. Dále čtěte: (Desetitisíce virů nalezených v lidských exkrementech vědce doslova zaskočily).

Zdroj info: Sciencealert.com.