Sto let nemusí být žádnou výjimkou. Vědci úspěšně otestovali lék na dlouhověkost

Věda a Výzkum
04. června 2021 17:40 / Lukáš Bauer
Vědci stimulují protein zodpovědný za stárnutí myší Pixabay
Vědci z Izraele dokázali díky experimentálnímu léku prodloužit život hlodavců o více než čtvrtinu a nyní se budou snažit zjistit, zda tato metoda může fungovat také u lidí. Myši, na kterých vědci experiment prováděli, si navíc udržely mnohem déle mladistvý vzhled než ostatní hlodavci, kterým léky podány nebyly.

Tým vědců z izraelské Bar Ilanovy univerzity a amerického Národního ústavu zdraví prováděl velice zajímavý experiment, během kterého se jim podařilo prodloužit život laboratorních myší o více než čtvrtinu. Myši, kterým byly léky podávány, vykazovaly v pokročilém věku mnohem vyšší míru mladistvých prvků než ty, kterým léky podány nebyly. Svoje poznatky se nyní vědci budou snažit využít při vývoji podobných léků pro člověka.

Výsledky výzkumu, během kterého podávali vědci hlodavcům léky, které posilovaly protein sirtuin, byly zveřejněny v odborném časopise Nature Communications. Tento protein s označením SIRT6 je známý tím, že ho v organismu s věkem ubývá, a je tak zodpovědný za určité rysy stáří.

„Je to významná změna v délce života. Když si představíte odpovídající nárůst u člověka, vyjde vám, že by mohl žít do 120 let. Změny, které jsme vyvolali u myší, by se mohly přenést na člověka a pokud se to podaří, bylo by to strhující,“ řekl časopisu Nature Communications profesor Chaim Cohen z Bar Ilanovy univerzity.

Protein věčného mládí

Vědci nyní v laboratorních podmínkách pracují na tom, aby mohl být protein SIRT6 posilován také u lidí. Vědci už dlouho vědí, že stimulace tvorby tohoto proteinu u lidí by mohla být v mnohém prospěšná, dosud se však nepodařilo vyvinout žádnou účinnou metodu.

Vědec Chaim Cohen patří mezi průkopníky v této oblasti. Cohen byl totiž prvním vědcem, který v roce 2012 zahájil výzkum, jehož cílem bylo zvýšení hladiny proteinu u starších lidí. Vědec je totiž přesvědčen o tom, že právě tento protein je klíčem k dlouhověkosti. Během svého posledního výzkumu dokázal prodloužit život myší v průměru o 15 procent.

Lék na civilizační choroby

V rámci nynějšího výzkumu navíc vědci posuzovali nejen zvýšení délky života, ale také celkový vzhled myší, kterým byl stimulační lék podáván. Myši, které SIRT6 užívaly, navíc kromě mladistvého vzhledu vykazovaly také mnohem nižší množství cholesterolu. U myší lze hodnoty SIRT6 upravovat také geneticky, což u lidí možné není, a proto se chce nyní vědec pokusit vyvinout účinný lék, který by mohl v budoucnu vyřešit například stále častější civilizační choroby. Dále čtěte: (Převratné řešení obezity. Vědci našli lék, po kterém se hubne jako po žádném jiném).