Nízkokalorické diety vedou k rozmnožení nebezpečné bakterie ve střevě, zjistili vědci

Věda a Výzkum
02. července 2021 13:28 / Mirka Malá
Extrémní diety mohou být velmi nebezpečné Depositphotos
Nový vědecký výzkum odhalil, že nízkokalorické diety, které drží miliony žen po celém světě, mohou výrazně změnit střevní mikrobiom, což vede ke zvýšeným hladinám patogenní bakterie Clostridioides difficile. Ta obvykle stojí za těžkými záněty ve střevě a také těžkými průjmy.

Vědci do své studie zapojili na osmdesát žen s nadváhou, z nichž polovina držela nízkokalorickou dietu a druhá polovina se stravovala normálně. Ženy na dietě sice zhubly, ale také jim nastaly závažné problémy.

Nízkokalorická strava mění mikrobiom ve střevech

"Naše výsledky ukazují, že role kalorií při regulaci hmotnosti je mnohem složitější než jen to, kolik energie člověk přijme,“ říká mikrobiolog Peter Turnbaugh z Kalifornské univerzity v San Francisku. "Zjistili jsme, že nízkokalorická strava zásadně změnila střevní mikrobiom, a to včetně celkového poklesu střevních bakterií.“

Další testování odhalilo četný výskyt bakterie C. difficile. I když se bakterie přirozeně  v našich střevech vyskytuje, obvykle ji drží na uzdě proces metabolismu tuků, ke kterému dochází poté, co sníme nějaké jídlo.

Nízkokalorická dieta ovšem tyto mechanismy eliminuje, takže C. difficile se může množit více, než je potřeba. Jen pro zajímavost, tato bakterie se také více množí v důsledku antibiotické léčby, což vede k problémům s trávicím systémem a k průjmu.

Nízkokalorickým dietám se raději vyhýbejte

Fakt, že diety obecně nejsou zdravé, je už dobře známý, přesto se do nich stále pouští celá řada žen. Nadměrný výskyt bakterie C. difficile ve střevě je nyní ale odstrašující novinkou, která by měla všechny od nízkokalorických diet odradit.

Vědci totiž zatím netuší, co by se v lidském těle odehrávalo dál, kdyby nízkokalorická dieta pokračovala dlouhodobě. Vědci proto nyní chtějí zjistit, jak bakterie, která se rozmnoží díky dietě, případně nadobro změní způsob, jakým naše střeva zpracovávají jídlo a energii.

"Chceme lépe porozumět tomu, jak mohou diety ovlivnit mikrobiom a jaké jsou následné důsledky pro zdraví a vývoj některých nemocí,“ uzavírá Turnbaugh. Dále čtěte: Průměrná délka života člověka roste. Vědci ale přicházejí se zjištěním, které bude pro mnohé velkým zklamáním.

Zdroj info: Nature.