Vědci odhalili mikroplasty v rostlinách, především v kořenové zelenině

Věda a Výzkum
17. listopadu 2020 11:44 / Mirka Malá
Plasty ohrožují běžné potraviny Pixabay / Klimkin
V posledním desetiletí se vědci snaží pochopit, jak nás ovlivňují mikroplasty. S rozpadem plastových láhví, praním prádla a dokonce i čištěním obličeje se hromadí doslova tuny mikroplastů. Jak to ovlivňuje živé organismy, jako jsou rostliny, je stále nejasné, ale vědci už vědí alespoň něco.

V půdě mohou plasty způsobovat problémy na chemické úrovni. Stejně jako magnetická přitažlivost se mohou nečistoty vázat na plasty, což vede k hromadění toxických látek. Kontaminující látky se tak mohou dostat do rostlin. Nejprve však musí vědci zjistit, zda se mikroplasty, nebo ještě menší nanoplasty, mohou vůbec dostat do rostlinných buněk.

Kořenová zelenina v ohrožení

Je tu několik dobrých a několik špatných zpráv. Podle nedávné studie od Pacific Northwest National Laboratory (PNNL) a Washington State University (WSU) se mikroplasty do rostlinných buněk nedostanou. Mikroplasty se však hromadí na špičkách kořenů, což umožňuje identifikovat a následně vyčistit kontaminovaného prostředí, ale kořenové plodiny, jako je třeba mrkev, jsou v ohrožení.

"Abychom porozuměli problémům s nanoplasty a mikroplasty v rostlinách, musíme skutečně porozumět tomu, co se děje na chemické a buněčné úrovni,“ uvedla spoluautorka studie Carolyn Pearce, geochemička z PNNL. Mikroplasty mohou působit jako "kapsy" transportu kontaminantů. Váží se a akumulují půdní kontaminanty, jako jsou polychlorované bifenyly s dlouhým poločasem rozpadu (PCB). PCB byly spojeny s rakovinou, jejich výroba byla zakázána v roce 1970, ale stále přetrvávají v životním prostředí. Výsledek? Potenciální bezplatná jízdenka do organismů a následně do potravinového řetězce.

Pokud jde o mikroplasty v rostlinách, na velikosti záleží

Ne všechny mikroplasty jsou vytvářeny stejně. Mohou být velké jako guma na tužce nebo malé jako bakterie. Nanoplasty jsou drobné a jsou stokrát menší než rostlinná buňka. Při této velikosti je snadné si představit, jak by rostliny mohly absorbovat plastové částice, ale existují omezení velikosti týkající se toho, co prochází buněčnými stěnami.

Zdravé dospělé rostliny obecně absorbují pouze materiály o velikosti 3–4 nanometrů, což je ještě menší velikost než u virů. Některé studie ukázaly, že rostliny mohou absorbovat nanočástice, které jsou 10–12krát větší než tento limit, a to až 40–50 nanometrů. Vědci tedy provedli několik testů a zjistili, že žádné mikroplastové kuličky ani jedné velikosti nebyly absorbovány žádnými živými tkáňovými buňkami v žádném rostlinném druhu.

"Viděli jsme akumulaci plastu kolem buněk kořenového uzávěru a některé podél povrchu nahoru. Ale neviděli jsme žádné důkazy o mikroplastových kuličkách uvnitř buněčných struktur nebo mezi buňkami," řekla Pearce. Sečteno a podtrženo, absorpce není problém, ale připoutání plastů ke kořenům ano. Zejména pak pro kořenovou zeleninu, jako je mrkev, brambory nebo řepa.

Tato zjištění mohou být důležitá pro budoucí vývoj ekologičtějších plastů. "Mohli bychom také použít tyto informace k výrobě plastů, které nemohou být absorbovány rostlinami a zvířaty,“ řekla Pearce. Vědci svoje závěry publikovali v Environmental Science. Dále čtěte: Nové důkazy ukazují, že lidem se stále snižuje teplota těla.