Dle nové studie infikuje COVID-19 hlavně ústa. To urychluje jeho šíření v těle i přenos na další lidi

06. listopadu 2020 07:50 / Mirka Malá
Viru se daří ve slinách Pixabay
Koronavirus SARS-CoV-2 podle nové studie infikuje buňky v ústech, což urychluje jeho šíření v těle i přenos na další lidi.

V nové studii vědci identifikovali, které tkáně v ústech mohou být nejzranitelnější vůči SARS-CoV-2, viru, který způsobuje COVID-19. Tým zkoumal RNA - druh genetického materiálu, který je zodpovědný za "výrobu" bílkovin v buňkách. Zjistili, že ve srovnání s jinými orálními tkáněmi nesou buňky slinných žláz, jazyka a mandlí nejvíce RNA spojené s bílkovinami, které koronavirus potřebuje k infikování buněk. Jmenovitě to zahrnuje receptor ACE2, do kterého se virus zapojuje, a enzym zvaný TMPRSS, který umožňuje viru fúzovat jeho membránu s membránou hostitelské buňky a vklouznout dovnitř.

Ústa jsou pro virus klíčová

Vědci proto vzorkovali sliny od pacientů s COVID-19. Čím více viru v nich našli, tím větší měl daný pacient jako jeden ze svých příznaků ztrátu čichu a chuti. Tým dále zkoumal tkáň v ústech od pacientů s COVID-19, kteří zemřeli, a našli více důkazů o infekci u typů zranitelných buněk.

"Naše studie ukazuje, že ústa jsou cestou infekce a zároveň inkubátorem viru SARS-CoV-2, který způsobuje COVID-19,“ uvedl Dr. Kevin Byrd, vědecký pracovník a manažer Oral and Craniofacial Research v Americe.

Teoreticky může infekce SARS-CoV-2 v ústech způsobit změny ve výrobě nebo kvalitě slin, což přispívá k příznakům ztráty chuti, uvedl Byrd. Budoucí výzkum by mohl odhalit, jak tato infekce v ústech ovlivňuje průběh samotné nemoci a jak tyto infikované buňky přispívají k šíření koronaviru mezi lidmi.

Vědci mají covidový atlas buněk

Autoři studie také pomohli vytvořit nástroj, který by mohl usnadnit budoucí studie orální infekce. Konkrétně vytvořili atlas různých buněk v ústech, který v podstatě slouží jako mapa toho, které buňky obsahují jakou RNA a kde. "Tento nový atlas nám poskytl způsob, jak analyzovat 50 typů orálních buněk, které virus používá pro vstup do buněk a pro infikování pacienta,“ řekl Byrd. Atlas jim pomohl určit buňky s nejvyšším rizikem koronavirové infekce.

"Zjistili jsme také, že takzvané vedlejší slinné žlázy si mohou po infikování vytvořit vlastní virus,“ řekl Byrd. Tým to potvrdil kontrolou úrovní koronavirové RNA v buňkách pomocí PCR, což je druh testu, který se často používá k detekci a diagnostice COVID-19. "Předpokládáme, že se jedná o primární zdroj viru ve slinách,“ řekl Byrd.

Kromě toho ale není jasné, jak se mění funkce slinných žláz po infikování koronavirem. "Pokud je produkce slin nějakým způsobem ohrožena, dalo by se spekulovat, že by se mohly vyvinout chuťové změny nebo ztráta chuti, protože sliny přenášejí molekuly k chuťovým receptorům na jazyku," řekl Byrd. Orální infekce SARS-CoV-2 může také přispět k dalším příznakům, jako je sucho v ústech a puchýře na slizničních tkáních.

Závěrem vědci připomínají jeden důležitý fakt. Asymptomatičtí lidé mohou ve slinách nosit spoustu virových částic. U dvou asymptomatických osob zahrnutých do studie byl virus nalezen v jejich slinách 14 dní po jejich prvním pozitivním testu, přestože již v tomto okamžiku měli negativní test na virus v nose a krku.

"Tento výzkum mocně podtrhuje důležitost opatření v oblasti veřejného zdraví, o kterých víme, že jsou účinná, tedy roušky, sociální distancování a mytí rukou, ať už máte příznaky, nebo ne,“ řekl Byrd. Dále čtěte: Šokující objev. Vědci odhalili nový orgán v lidské hlavě, který souvisí s rakovinou a nemocí COVID-19.