Může být ještě hůře. Vědci objevili další agresivní mutace koronaviru

Věda a Výzkum
27. dubna 2020 16:15 / Erik Toman
5 fotografií v galerii
Studie potvrdila dřívější obavy některých odborníků Pixabay
Čínští vědci z Čeťiangské univerzity představili studii, ve které tvrdí, že objevili nejméně 30 kmenů viru SARS-CoV-2. Tedy nového koronaviru způsobujícího nemoc covid-19. Jedna z těchto nejsmrtelnějších mutací řádí v Číně, konkrétně v provincii Če-ťiang. Další bohužel v Evropě.

Studie potvrdila dřívější obavy některých odborníků. Vědci zkoumali kmeny přibližně jedenácti pacientů, kteří prošli náhodným výběrem a byli pozitivní na koronavirus. A zjistili, že virus už stihl zmutovat do několika genetických variant. „Údaje naznačují, že zdravotníci mutační schopnosti koronaviru podcenili. Studie prokázala, že různé části světa jsou zasaženy různými kmeny Covid-19,“ informoval server Fox News. Čínští vědci našli přes 30 mutací, 19 z nich bylo zcela nových.

„Koronavirus zmutoval tak, že jeho nové varianty teď dokáží změnit patogenitu, tedy schopnost vyvolat nemoc,“ uvedli výzkumníci ve studii. Nejagresivnější kmeny zabíjí lidské buňky mnohonásobně rychleji, ve srovnání s těmi nejslabšími navíc vytvářejí až 270krát větší virovou zátěž. Tato schopnost koronaviru brzdí vývoj vakcíny nebo léku, na kterých pracuje hned několik vědeckých týmů po celém světě. Na univerzitě v Chang-čou jsou přesvědčeni, že se při tvorbě vakcíny musí hledět na všechny mutace, jinak pravděpodobně nebude účinná.

Na základě výzkumu pacientů se uvádí, že Evropa čelila a čelí těm nejnebezpečnějším mutacím koronaviru. Ve Spojených státech řádí slabší verze viru, Američané se ale podle expertů potýkají se dvěma různými mutacemi, typ A postihl hlavně západní pobřeží, typ B pak New York. Typ A se do USA s největší pravděpodobností dostal z Číny, typ B z Evropy. Vědci se domnívají, že současný koronavirus neustále mutuje s tím, jak se snaží zdolat imunitní systémy různých populací.

Podle vědců mutace znamenají, že by vakcína proti jednomu kmeni byla neúčinná vůči všem ostatním kmenům. Jisté je, že množství mutací vývoj účinné vakcíny rozhodně neulehčí. Virus je nevyzpytatelný. Chová se jinak, než vědci předpokládali.