Popsán vzácný případ krokodýla, který si před smrtí pochutnal na dinosaurovi

Objevy
16. února 2022 17:12 / Radek Chlup
Existuje málo popsaných případů pravěkého krokodýla, který ulovil dinosaura Unsplash
Studie ostatků křídového krokodýla objeveného v roce 2010 v Austrálii prozradila, na čem si před svou smrtí pochutnal. Vědci ke svému překvapení našli mezi jeho rozdrcenými ostatky kosti malého dinosaura. Podle paleontologů jde o první důkaz, že předkové dnešních krokodýlů lovili dinosaury.

Confractosuchus sauroktonos byl krokodýl o délce 2,5 metru, jehož paleontologové objevili ve skalním podloží v Queenslandu v Austrálii datovaném do doby před 95 miliony let.

Kosterní ostatky krokodýla jsou částečně rozdrcené. Díky tomu však vědci mezi jeho kostmi odhalili také pozůstatky malého křídového dinosaura. Podle článku ve vědeckém časopise Gondwana Research se jednalo o mladého ornitopoda.

„Tohle je první důkaz o tom, že krokodýli na území dnešní Austrálie lovili dinosaury,” prohlásilo australské muzeum Australian Age of Dinosaurs, které za objevem krokodýla stojí.

Příliš snadná kořist

Vědci k lokalizaci dinosauřích kostí použili CT skenování a vytvořili počítačovou rekonstrukci krokodýla. Přestože se zachovalo asi 35 procent tohoto tvora, dokázali výzkumníci dát dohromady jeho kompletní lebku.

Nestráveného dinosaura, jehož predátor podle odborníků ulovil krátce před svou smrtí, se identifikovat nepodařilo. Pravděpodobně ale šlo o mládě vážící téměř 1,7 kilogramu, tvrdí paleontologové.

„Tento objev je extrémně vzácný. Globálně je u vyhynulých krokodýlů známo jen několik případů predace dinosaurů,” stojí v tiskovém prohlášení muzea.

Vedoucí výzkumu Matt White se domnívá, že krokodýl nebyl na lov dinosaurů specializován. Ornitopodí mládě pro něj zkrátka mohlo být jen příliš snadnou kořistí k tomu, aby ji přehlédl.

Zdroj: Gondwana Research.