Král toxického podsvětí. Vědci objevili záhadného predátora v hlubinách jedovatých jeskyní v Rumunsku

Stonožka se živí ostatními tvory v jeskyni
31. prosince 2020 10:39 / Mihai Baciu, GESS LAB, Mangalia
V jeskyni nacházející se v oblasti jihovýchodního Rumunska vědci objevili velice zvláštního živočicha, kterému přezdívají „král podsvětí“. Tento tvor je totiž zatím na samém vrcholu tamního ekosystému, kde živočichové žijí ve zcela toxickém a miliony let odděleném prostředí. Jeskyně s názvem Movile je totiž známá svým jedovatým prostředím.

Vědci nově identifikovali krále toxického ekosystému, jež se nachází uvnitř jeskyně Movile v jihovýchodním Rumunsku. Tato jeskyně má natolik specifické prostředí, které nelze najít nikde jinde na planetě. Vědci v prostorách jeskyně objevili zatím největšího tvora, kterého se jim nyní podařilo podrobně popsat.

Jeskyně Movile, která se nachází poblíž města Mangalia na pobřeží Černého moře, byla objevena v roce 1986. Jeskyně je známá tím, že obsahuje vzduch nasycený jedovatými plyny, a má tak velice toxické prostředí. Podle expertů byly prostory jeskyně před svým objevením od okolního světa izolovány nejméně 5,5 milionu let. Živočichové, kteří zde žijí, se tedy vyvíjeli zcela nezávisle na pozemních tvorech.

Unikátní ekoystém

Vědci v jeskynním komplexu již identifikovali mnoho tvorů, kteří jsou součástí toxického ekosystému, ale jak se zdá, samotného krále tohoto jiného svěa objevili až nedávno. Identifikovali totiž tvora s názvem Cryptops speleorex, který dorůstá až do délky pěti a půl centimetru a jedná se o druh jeskynní stonožky.

Díky novému objevu se počet unikátních tvorů zvýšil již na 35 a podle vědců je pravděpodobné, že další se časem objeví. Průzkum jeskyně je však velice náročný, protože zde může člověk vydržet maximálně pět až šest hodin, pak se musí vrátit na povrch.

Král jeskyně

Tento druh stonožky je velice jedovatý predátor, zdaleka největší z tvorů, kteří byli dosud v jeskyni objeveni. Proto se vědci rozhodli ho pojmenovat Cryptops speleorex, což lze přeložit jako „král jeskyně“. Stonožka je přirozeně slepá a živí se ostatními tvory v jeskyni, které vyhledává vysoce vyvinutým čichem.

Mezi další stvoření dosud nalezená v hlubinách Movilu patří vodní štíři, pijavice a malí pavouci. Všichni spoléhají na živiny poskytované oxidací plynů, včetně metanu a síry. Jedná se o jediný ekosystém na světě, který se spoléhá na tento typ chemosyntézy. Dále čtěte: (Unikátní dinosaurus o velikosti kuřete měl na zádech hřívu a několik bodců).