Unikátní dinosaurus o velikosti kuřete měl na zádech hřívu a několik bodců

Objevy
26. prosince 2020 13:27 / Radek Chlup
První dinosaurus s peřím nalezený na jižní polokouli  BOB NICHOLLS/PALEOCREATIONS.COM
Před 110 miliony let žil na území dnešní Brazílie dinosaurus, který připomínal moderní ptactvo. Vlastnil načechranou hřívu z vláken, z ramenou mu čněl pár tuhých struktur připomínajících bodce a živil se masem. Je to první dinosaurus s peřím, který byl objeven na jižní polokouli.

Dinosaurus dostal jméno Ubirajara jubatus. Ubirajara v místním domorodém tupijském jazyce znamená „pán kopí“, jubatus je slovo pocházející z latiny a vyjadřuje chocholatého, majícího hřívu.

Mnoho dinosaurů z kontinentu Gondwana, který v období křídy zahrnoval většinu jižní polokoule, mělo mít peří. Konečně o tom máme přímý důkaz, tvrdí David Martill, paleontolog na britské Univerzitě v Portsmouthu. Fosilie pravděpodobně byla nalezena při těžbě kamene pro dlažební desky ve vápencové formaci Crato v severovýchodní Brazílii.

Více ptákem než dinosaurem

Své neobvyklé peří a hřívu mohl Ubirajara jubatus užívat obdobně jako moderní ptáci, uvádí mezinárodní tým vědců v odborném časopise Cretaceous Research, kteří jej zároveň popisují jako velkolepého. „Když mají ptáci takový typ peří, dělají různé nóbl tance a představení,“ píše se ve studii.

Přesněji, dinosaurus měl spíše jakési protopeří. Bylo velmi jemné. Co jej však činilo velkolepým, byly bodce vycházející z jeho ramenou. Nejspíše byly složeny z keratinu, který je součástí i našich vlasů a nehtů. A také hustší hříva na jeho zádech.

Živil se hmyzem, žabkami, ještěrkami a drobnými obratlovci. Jelikož měl rozměry přibližně jako kuře, na větší kořist nebyl stavěný.

Ubirajara jubatus patří do skupiny malých dinosaurů Compsognathidae, která poměrně brzy v historii odbočila z rodokmenu dravých zvířat. Užívání peří pro komplexní performance může mít u masožravých dinosaurů starou historii.

Podle Maxe Langera, paleontologa z Univerzity São Paulo, bylo jen otázkou času, než ve formaci Crato najdeme opeřeného dinosaura. Paleontologové zde mají zkušenosti s mnoha fosiliemi neopeřených pravěkých zvířat, které byly v perfektním stavu. Zkameněliny byly mnohdy vykopány i s detaily, jako jsou svalová vlákna a krevní cévy. V roce 2015 byla v oblasti nalezena fosilie pravěkého ptáka. A to byl důkaz o tom, že se ve skalách může dobře zachovat dokonce i peří.

Fosilie je uložená v Německu