Neskutečný objev! Jsme krůček od převratné novinky!

Budeme žít do 150 let? A stojí vůbec o to?
 Objevy
03. dubna 2016 05:00 / Shutterstock
Vědci z minnesotské kliniky Mayo udělali významný krok k tomu, jak skokově prodloužit lidem život. A recept je poměrně jednoduchý. Při pokusech na myších se ukázalo, že lze nařídit přestárlým buňkám v těle, aby jednoduše spáchaly sebevraždu. Zvířata jsou pak schopna svůj život prodloužit o celou čtvrtinu normální délky života. To samé chtějí vědci vyzkoušet i na lidech.

V lidském těle je až 55 bilionů buněk. Každou chvíli vznikají nové a nahrazují ty přestárlé a opotřebované. Staré buňky obvykle zaniknou samy, nebo za pomocí bílých krvinek. Jenže čím jsme starší, tím je opotřebovaných buněk více a tělo je přestane stíhat „likvidovat“. Tím, že staré buňky v těle přetrvávají, tím se lidem zkracuje život. Zmutované buňky totiž způsobují různé záněty v těle a v DNA přestárlých buněk se hromadí mutace, které se pak mohou začít nekontrolovatelně dělit, čímž způsobují rakovinu.

Vědci z Minnesoty ale zhruba 70 procent těchto přestárlých buněk z těl laboratorních myší odstranili tím, že hlodavcům podávali látku, která v opotřebovaných buňkách zapínala gen spouštějící sebevražedný mechanismus. Nejen že „nové“ myši žili o 25-35 procent déle, ale navíc překypovaly zdravím. S pokusem začali vědci v době, kdy byl myším zhruba rok, což odpovídá věku u člověka kolem čtyřiceti let.

Vědci již založili společnost, která by měla vědecký postup aplikovaný na myších přizpůsobit i ke zkouškám na lidech.
◼ redakce / inStory.cz