Mořské rezervace mohou být spásou migrujících tuňáků. Zabrání jejich úbytku?

Tuňáci se úspěšně rozmnožují v rybích rezervacích
Další 3 fotografie v galerii
 Země a Příroda
30. července 2019 11:51 / Internet
Na rozlehlých částech pobřežních moří vznikají takzvané mořské rezervace, které mají za úkol ochránit ohrožené druhy. Tyto rezervace bývají často pod ochranou vlád, které je brání komerčním rybolovem a těžebními společnostmi. Zcela zásadní význam mají podle nové studie mořské rezervace v rámci ochrany migrujících druhů jako je například tuňák.

Tuňáci jsou migrující druhy ryb, které jsou masovým rybolovem značně ohroženy. Místa, kam se vydávají rozmnožovat, byly často terčem rybářů. Patří mezi ně například mořská rezervace Phoenix Island Protected Area (PIPA).

Nyní mořští biologové vydali novou studii, ve které popisují, jak se v této mořské rezervaci úspěšně rozmnožuje několik druhů tuňáka. Tichomořská rezervace PIPA je s velikostí podobnou Argentině jednou z největších mořských rezervací na světě.

Na výzkumu spolupracovalo několik vědců z bostonského institutu MIT. Vědcům se podařilo prokázat, že mořské rezervace mohou sloužit jako zastávky, kde se migrující ryby rozmnoží a pokračují dále ve své trase.

Vědci se domnívají, že rezervace mohou sehrát klíčovou roli v ochraně ohrožených druhů. Rezervace rybám poskytují nejen ochranu před rybáři v době, kdy jsou nejvíce ohroženy, ale také dostatek živin a celý fungující ekosystém, ve kterém mají vhodné podmínky pro rozmnožování.

Phoenix Islands Protected Area je součástí výsostných vod Kiribati. Tento suverénní stát v Mikronésii je tvořen celkem pětatřiceti atoly, tedy korálovými ostrovy a útesy, o rozloze 811 kilometrů čtverečních. Všechny atoly se však rozkládají na obrovském území. Stát je však značně ohrožen klimatickými změnami. Dále čtěte: Změny klimatu trápí rybáře. Lososovité ryby vymírají.