Vědci objevili zbytky opevnění z největší bitvy v Čechách

K historickému nálezu pomohl vědcům magnetometr
 Objevy
15. února 2018 16:01 / Wikipedia
Českým vědcům se podařil významný objev za pomoci moderních technologií. Objevili totiž pomocí speciálního magnetometru pozůstatky historického opevnění, které sloužilo jako obrana v bitvě u Chlumu.

Unikátní pozůstatky z největší bitvy, která se odehrála na českém území v roce 1866, sloužily jako opevnění pěchoty. Archeologové z Filozofické fakulty Univerzity Hradec Králové o přítomnosti rozsáhlého systému obrany věděli a také znali jeho přibližnou polohu. K samotnému odhalení pak použili přístroj zvaný magnetometr.

Magnetometr je elektronický přístroj určený k měření velikosti a směru magnetické indukce nebo magnetizace. Používá se například během geofyzikálního průzkumu, přičemž bývá často umístěn v letadle, nebo je tažen za ním. Speciálním trojosým magnetometrem jsou také vybaveny vesmírné satelity, které měří magnetosféru kolem Země.

Podle odborníků se anomálie projevila v podobě dvojice téměř rovnoběžných linií, jejichž tvar odpovídal známým údajům. Pro vědce je také důležité, že nyní mohou tuto metodu použít pro podobné objevy. Měření bylo součástí projektu výzkumu s názvem Archeologický nedestruktivní průzkum na bojišti prusko-rakouské války roku 1866 u Hradce Králové.

Bitva u Chlumu se uskutečnila dne 3. července 1866 severozápadně od opevnění Hradce Králové v rozsáhlé lokalitě mezi řekou Labe a vesnicemi Hořiněves, Benátky, Sadová, Mokrovousy a Dolní Přím. Jednalo se o největší bitvu, která se odehrála na našem území.

Vojsko pruského krále Viléma I. drtivě porazilo rakousko-saskou armádu, které velel polní zbrojmistr Ludvík von Benedek. Strašlivá bitva byla také rozhodující v takzvané prusko-ruské válce, během které postupně Rakousko ztratilo vliv v Německu i na severu Itálie.

Pozůstatky středověkých konfliktů na našem území nejsou žádnou výjimkou. Počátkem tohoto roku například archeologové vykopali pozůstatky vojenského tábora římských legionářů, kteří bojovali s germánskými kmeny (Čtěte: V Brně se našly zbytky vojenského tábora římských legionářů).