Vědcům se podařil neuvěřitelný objev. Poprvé v historii našli planety v jiné galaxii

Vesmír
07. února 2018 17:54 / Lukáš Bauer
Ve vzdálené galaxii bylo objeveno několik planet Shutterstock
Američtí astronomové jako první na světě objevili planety v jiné galaxii. Speciální metodou gravitační mikročočky detekovali vzdálené světy od velikosti našeho Měsíce po obry velké jako Jupiter.

Doposud dokázali astronomové odhalit exoplanety pouze v naší Mléčné dráze. Nyní poprvé v historii astronomie vědci z University of Oklahoma objevili planety, které obíhají svou mateřskou hvězdu v jiné vzdálené galaxii. Neuvěřitelný objev se jim podařil díky speciálnímu použití metody zvané gravitační mikročočka.

Tato technika, kterou předpověděla Einsteinova teorie obecné relativity, byla použita také při objevení planet v naší galaxii. Gravitační mikročočka je nejefektivnější známý způsob, jak najít i ty nejmenší a nejodlehlejší planety vzdálené od Země tisíce světelných let.

Vědci dokáží vzdálenou planetu lokalizovat na základě toho, jak se světlo pronikající kolem tmavého tělesa (planety) ohýbá vlivem silné gravitace. Tato metoda má na kontě již 53 objevených exoplanet v rámci Mléčné dráhy.

Aby astronomové Xinyu Dai a Eduardo Guerras dokázali odhalit vzdálenější planety, bylo potřeba se zaměřit na něco silnějšího než běžnou hvězdu. Jako ideální příležitost posloužilo vesmírné těleso s výrazným rudým posuvem spektra zvané kvasar. Objekt s vědeckým označením RX J1131-1231 je od Země vzdálen více než 6 miliard světelných let a patří mezi nejjasnější kvasary na obloze.

Gravitační pole galaxie mezi námi a kvasarem ohýbá světlo takovým způsobem, že vytvoří celkem čtyři obrazy kvasaru. Důvodem je přítomnost černé díry extrémní velikosti. S využitím dat z rentgenové observatoře Chandra NASA vědci zjistili, že ve světle kvasaru RX J1131-1231 se objevují zvláštní posuny, které lze vysvětlit pouze přítomností planet, které ho obklopují.

Nové planety bude již brzy vyhledávat zbrusu nový satelit, který má obrovské zorné pole. Dalekohled WFIRST (Wide Field Infrared Survey Telescope) poskytne vědcům dosud nevídané zobrazení vesmíru (čtěte: NASA již brzy zahájí novou pozorovací misi. Důležité bude také vyhledávání nových světů).