Tvor, který zažehl vývoj chůze, nikdy neopustil vody oceánu

Země a Příroda
11. února 2018 08:45 / Lukáš Bauer
Leucoraja erinacea je jedno z nejprimitivnějších zvířat s páteří Internet
Někteří z prvních mořských živočichů, u kterých se začaly vyvíjet končetiny, nikdy neopustili vody oceánu. Vědci k tomuto závěru došli v rámci nové studie, jenž mimo jiné prokázala, že schopnost chodit se začala vyvíjet dříve, než se předpokládalo.

Výzkum je založen na genetické analýze mozkových buněk vzdáleného příbuzného rejnokovitých, tvora s názvem Leucoraja erinacea. Tento drobný rybovitý obratlovec patří k nejprimitivnějším tvorům s páteří.

Mozkové systémy ovládající jeho pohyb jsou velmi podobné těm, které se nacházejí u savců. To podle odborníků naznačuje, že tato mořská stvoření byla nejspíše prvním článkem ve vývoji chůze a tedy přesunu na souš.

„Nervové sítě potřebné pro chůzi byly považovány za dědictví pozemských tvorů, které získaly přechodem z ryb na suchozemské tvory asi před 380 miliony let,“ uvedla členka týmu Catherine Boisvertová z australské Curtin University.

Nový výzkum ale prokázal, že Leucoraja erinacea stejně jako některé druhy žraloků mají tyto nervové sítě vyvinuty také, což teorii částečně vyvrací. Je velmi pravděpodobné, že k tomuto vývoji došlo dříve, více než před 400 miliony let.

Leucoraja erinacea nemá nohy v pravém slova smyslu, ale dva spodní výběžky, které mu umožňují pohybovat se po mořském dně střídavými pohyby vlevo a vpravo. Vědci byli nálezem velmi překvapeni, protože se domnívali, že u ryb už dnes tato schopnost zachována není.

V poznání vývoje naší planety existují stále obrovské mezery, které čas od času vědci vyplní novými objevy. Minulý rok experti identifikovali mikroskopické zkameněliny, které mohou být vůbec prvními živočichy na naší planetě (čtěte: První živočichové na planetě mohou být mikrofosílie nalezené v Mongolsku).