Konzumace alkoholu vede ke genetickému poškození DNA kmenových buněk a zvyšuje riziko rakoviny

Věda a Výzkum
13. ledna 2018 09:44 / Tereza Marková
Konzumace alkoholu zvyšuje riziko vzniku rakoviny Shutterstock
Při dlouhodobé konzumaci alkoholu organismus produkuje škodlivé chemické látky, které mohou vést k trvalému genetickému poškození DNA kmenových buněk, čímž se zvyšuje riziko vzniku rakoviny.

V laboratorních podmínkách použili britští vědci analýzu chromozomů myší, aby zkoumali genetická poškození způsobená acetaldehydem, chemickou látkou vznikající ve chvíli, kdy tělo zpracovává alkohol. Výsledky jejich bádání nabízejí více podrobností o tom, jak alkohol zvyšuje riziko vzniku sedmi typů rakoviny, včetně běžných forem, jako je rakovina prsu a střev. Zároveň ve své studii ukázali, jak se organismus snaží bránit škodám způsobeným alkoholem.

"Určité typy rakoviny se vyvíjejí kvůli poškození DNA v kmenových buňkách. Zatímco některá poškození nastávají náhodou, naše zjištění naznačují, že konzumace alkoholu může zvýšit riziko jejich vzniku," uvedl Ketan Patel, profesor z Medical Research Council Laboratory of Molecular Biology.

Světová zdravotnická organizace klasifikuje alkohol jako karcinogen skupiny 1. Studie zveřejněná v roce 2011 uváděla, že alkohol je zodpovědný za přibližně 4 % všech případů rakoviny v Británii - což odpovídá přibližně 12 800 případům ročně.

Ve studii, publikované letos v časopise Nature, Patelův tým poskytl zředěný alkohol myším a poté analyzoval vliv na DNA zvířat. Zjistili, že acetaldehyd může poškodit DNA v krevních kmenových buňkách a trvale měnit sekvence DNA v těchto buňkách. To je důležité, říkal Patel, protože když se zdravé kmenové buňky stanou vadnými, mohou vyvolat rakovinné bujení.

Vědci také zkoumali, jak se tělo snaží chránit před poškozením způsobeným alkoholem. První linií obrany je skupina enzymů nazývaných aldehyddehydrogenázy nebo ALDH, vysvětlil Patel. Tyto látky rozkládají acetaldehyd na octan, který pak může organismus použít jako zdroj energie. Když myši bez kritického ALDH enzymu dostaly alkohol, jejich DNA byla poškozena čtyřikrát více oproti myším s dobře fungující verzí enzymu.

"Je ale důležité si uvědomit, že odstraňování škod napáchaných alkoholem a opravy DNA nejsou dokonalé a že alkohol skutečně může způsobovat vznik rakoviny i u lidí, jejichž obranné mechanismy jsou neporušené," řekl Patel.

Zda alkohol pomáhá při komunikaci v cizích jazycích zjiŠtovali britští a nizozemští vědci. Experiment přinesl zajímavé výsledky.