Šedesát let starou vesmírnou záhadu rozluštil satelit o velikosti mikrovlnky

Cube Sat je miniaturní satelit o velikosti několik desítek centimetrů
 Vesmír
12. ledna 2018 13:30 / Cube Sat
Tajemství zdrojů energetických a potencionálně škodlivých částic v radiačních pásech kolem Země bylo po šedesáti letech rozluštěno. Na novém objevu má paradoxně zásluhu jeden z nejmenších satelitů na oběžné dráze Cube Sat.

Miniaturní nízkonákladový satelit Cube Sat, který postavili studenti a do vesmíru jim s jeho vynesením pomohla americká NASA, přepisuje historii. Rozluštil totiž šedesát let starou záhadu.

Výsledky nové studie využívající data právě ze satelitu Cube Sat naznačují, že nabité částice, převážně energetické ionty a elektrony vyskytující se ve vnitřním okraji radiačních pásů Země, jsou tvořeny kosmickým zářením z výbuchů supernov.

Zemské dvojité radiační pásy známé jako Van Allenovy pásy jsou vrstvy energetických částic, které jsou udržovány v tomto místě magnetickým polem Země.

Brzy po objevení Van Allenových pásů v roce 1958 dospěli američtí a ruští vědci k závěru, že proces kosmického záření oproti množství neutronových rozpadů (CRAND) je pravděpodobně zdrojem částic s vysokou energií uvězněných v magnetickém poli Země. Během následujících desetiletí však nikdo úspěšně nezjistil odpovídající množství elektronů, které by měly být vyprodukovány během neutronového rozpadu.

Tým vědců nyní pomocí satelitu Cube Sat dokázal, že během CRAND se kosmické paprsky, které vstupují do atmosféry Země, srazí s neutrálními atomy a vytvářejí nabité částice včetně elektronů, které jsou zachyceny magnetickým polem Země.

Nová zjištění jsou důležitá pro pochopení a lepší předpovídání příchodu energetických elektronů z vesmíru, které mohou poškodit družice a ohrožovat zdraví vesmírných astronautů.

Mise CSSWE byla spuštěna v roce 2012, kdy satelit Cube Sat vynesla do vesmíru raketa Atlas V. Na jejím průběhu se podílelo více než 65 studentů. Mise obsahovala také vytvoření speciálního protonového dalekohledu, který umožňuje sledovat tok částic.

Objevování vesmíru je pro lidstvo v posledních letech stále důležitějším tématem a v tomto roce má NASA, ale i ostatní vesmírné agentury včetně soukromých společností řadu ambiciózních plánů, o kterých se můžete dočíst v tomto článku.