Obrovská vědecká studie našla vzácnou genovou variantu. Lidé s touto genovou mutací mají velkou výhodu

10. července 2021 16:08 / Mirka Malá
Studie odhalila, že hubených je menšina Depositphotos
Obrovská vědecká studie, která probíhala hned v několika státech najednou, našla vzácnou genovou variantu, která, jak se zdá, nabízí podstatnou ochranu před přibýváním na váze.

Výsledek studie je poměrně šokující. Jen asi 1 z 2 500 lidí má tuto konkrétní mutaci genu zvaného GPR75. A to znamená, že se tato poměrně vzácná skupina lidí může chlubit štíhlou postavou a navíc je tu jen méně než padesátiprocentní riziko, že někdy budou obézní.

GPR75 je jedním z mnoha genů podílejících se na přibývání na váze

Vědecký tým identifikoval 16 genů, které byly spojeny s tělesnou hmotností člověka. Čtyři z genů již byly nalezeny v předchozích studiích a ovlivňují chuť k jídlu.

Důležitý je ale gen GPR75, protože ze všech mutací měly variace v genu GPR75 největší účinek na index tělesné hmotnosti člověka. Lidé nesoucí tyto mutace, které inaktivovali jen jednu kopii tohoto genu, váží o 5,3 kilogramu méně, než je průměr.

V dalších laboratorních testech, kdy vědci ubrali myším jedinou kopii tohoto genu, měly myši nakonec o 25 procent nižší váhu než ty s plně fungujícím genem GPR75. Když myši postrádaly obě kopie genu, naopak přibíraly, ale o 44 procent méně.

„Tato studie potvrzuje, že GPR75 se podílí na řízení energetické rovnováhy a lze očekávat, že inhibice její signalizace povede ke ztrátě tělesné hmotnosti,“ píší autoři Giles Yeo a Stephen O'Rahilly.

Někteří lidé se snaží zhubnout marně

Vědci tak možná konečně nacházejí odpovědi na otázku, proč jsou někteří lidé hubení a navzdory tomu, jakou stravu mají, nikdy prakticky nepřiberou a na druhé straně se jiným nedaří zhubnout, i když už vyzkoušeli rozličná dietní omezení.

Nicméně stále existuje mnoho otázek, na které je třeba odpovědět ohledně toho, co  gen GPR75 skutečně ovlivňuje a jak s tím pracovat. Geny pravděpodobně pracují ve shodě s dalšími genetickými a environmentálními faktory k řízení naší tělesné hmotnosti, takže ani pro vědce není jednoduché tuto otázku jednou provždy rozluštit. Jsou ale zjevně na té správné cestě. Dále čtěte: Nízkokalorické diety vedou k rozmnožení nebezpečné bakterie ve střevě, zjistili vědci.

Zdroj info: ScienceScienceAlert.