Země tepe každých 27,5 milionu let. Nevíme proč to tak je, ale vždy to znamená katastrofu

Země a Příroda
25. června 2021 05:21 / Mirka Malá
Země pravidelně chystá katastrofy a vymírání Pixabay
Za posledních 260 milionů let dinosauři přišli a odešli, Pangea se rozdělila na kontinenty a ostrovy, jak je známe dnes a lidé rychle a nevratně změnili svět, ve kterém žijeme. Ale přes to všechno se zdá, že si Země drží svůj čas. Nová studie starověkých geologických událostí naznačuje, že naše planeta má přibližně každých 27 milionů let pomalý a stabilní "tep“ geologické aktivity.

Zajímá vás, kolik let máme před dalším "zabušením zemského srdce" a co přesně to znamená? Přinášíme podrobnější informace.

Katastrofický tep

Tento impuls seskupených geologických událostí včetně sopečné činnosti, hromadného vyhynutí, reorganizace desek a zvýšení hladiny moře je neuvěřitelně pomalý. Je to takový cyklus katastrofických přílivů a odlivů, který se odehrává každých 27,5 milionu let. Ale naštěstí pro nás výzkumný tým poznamenává, že máme 20 milionů let před dalším "zabušením zemského srdce".

"Mnoho geologů věří, že geologické události jsou v průběhu času náhodné,“ uvedl Michael Rampino, geolog z New York University a hlavní autor studie. "Ale naše studie poskytuje statistické důkazy pro společný cyklus, což naznačuje, že tyto geologické události jsou korelované a nejsou náhodné.“

Tým provedl novou analýzu 89 dobře pochopených geologických událostí z posledních 260 milionů let. A některé z těchto časů byly opravdu velmi těžké. Více než osm takových svět měnících událostí se shlukovalo do geologicky malých časových pásem a vytvářelo katastrofický "pulz“.

"Mezi tyto události patří doby mořských a mimomořských vymírání, významné oceánsko-anoxické události, kontinentální erupce, fluktuace hladiny moře či reorganizace desek,“ píše tým ve své práci. "Naše výsledky naznačují, že globální geologické události jsou obecně korelované a zdá se, že přicházejí v pulzech se základním ~ 27,5milionuletým cyklem.“

Ve stejném rytmu tepe i vymírání

Studie stejných autorů koncem loňského roku už naznačila, že tento údaj je správný a že při těchto tepech dochází také k hromadnému vyhynutí.

Tým navíc dospěl k závěru, že mnoho událostí je kauzálních, což znamená, že jedna přímo způsobuje druhou, takže některé z 89 událostí spolu skutečně souvisí. Například anoxické události způsobily vyhynutí v mořích.

Co je ale příčinou tohoto katastrofického tepání Země? Další výzkum naznačuje, že by příčinou mohly být kometární údery, přičemž jeden vesmírný výzkumník dokonce naznačuje, že za to může planeta X.

Pokud ale Země skutečně má geologický "tep“, může za tím být i něco místního, nikoliv nutně vesmírného. "Tyto cyklické pulzy tektoniky a změny klimatu mohou být výsledkem geofyzikálních procesů souvisejících s dynamikou deskové tektoniky, nebo mohou být alternativně stimulovány astronomickými cykly spojenými s pohyby Země ve sluneční soustavě a galaxii,“ navrhuje tým ve své studii. Dále čtěte: I bez nových projektů na fosilní paliva se bude Země stále oteplovat o 1,5 stupně Celsia ročně.

Zdroj info: Geoscience Frontiers