Na Marsu podle vědců rostou houby, které jsou podobné našim pýchavkám

Vesmír
14. června 2021 09:55 / Mirka Malá
Analýza fotografií vede některé vědce k závěru, že jde o houby NASA/Advances in Microbiology
Mohly by být na Marsu houby? Alespoň podle fotografických důkazů přímo z rudé planety by to mohla být pravda. Vždyť na fotkách jsou vidět houbovité objekty. Někteří vědci tomu věři a jiní zase ne. Tak jak to doopravdy je?

Vědci analyzovali snímky pořízené rovery NASA Opportunity a Curiosity a kamerou HiRISE Mars Reconnaissance Orbiter. Tvrdí, že předmětné objekty jsou křídově bílé a mají sférický tvar. Vědci si ale nejprve mysleli, že jde o minerál zvaný hematit.

Pozdější studie to ale vyvrátily. Rhawn Gabriel Joseph, hlavní autor nové studie, vytvořil termín "marťanské houby“, aby popsal záhadné objekty, které se podobají našim pýchavkám.

Vědci dokonce pozorovali, jak houby rostou

V nové studii se vědci zabývali souborem fotografií z roveru Opportunity, který ukazuje, jak se 9 bílých koulí zvětšuje a dalších 12 koulí se teprve klube z půdy, a to během tří dnů.

"Mnoho z těchto sférických vzorků má také stopky nebo prošly částmi svých vnějších membrán a jsou obklopeny bílými kousky a načechraným materiálem podobným sporám, které mohou sestávat z leprózy," tvrdí Josepth. Lepróza je druh povrchové textury hub, kde se tvoří kůra nebo šupiny.

Vědci tvrdí, že přítomnost těchto periferních částí je důležitá, protože jim pomáhá dokázat, že to, co skutečně vidíme, je houba a ne hornina. Nicméně jiný důkaz pro tvrzení, že jde skutečně o houby, neexistuje. Snad ještě kromě toho, že houby rostou a množí se během jednoho až čtyř dnů, a to v závislosti na své velikosti.

Houby nebo geologie

Dokud vědci nebudou mít nějaký vzorek marťanské pýchavky přímo ve své laboratoři, je tu stále možnost, že se pletou. "Je možné, že všechny zde uvedené vzorky jsou abiotické. Nemůžeme zcela vyloučit minerály, zvětrávání a neznámé geologické síly, které jsou jedinečné pro Mars a neznámé a cizí Zemi. Růst, pohyb, změny v poloze a tvaru, představují chování a ve spojení s morfologií podobnou životu však silně podporují hypotézu, že na Marsu existuje život,“ uvádí Joseph.

Jeho závěry už ale zpochybnila celá řada vědců. "Tvrzení, že houby rostou po celém Marsu, je mimořádným tvrzením, které vyžaduje lepší důkazy než jen analýzu fotografické morfologie,” Říká Paul Myers, vývojový biolog z University of Minnesota.

Přesto ve vědecké komunitě jedna shoda panuje. A to ta, že jednoho dnes houby na Marsu skutečně najdou a takový nález nadobro vyřeší dosud nezodpovězenou otázku, zda na rudé planetě existuje život. Zda to budou tyto marťanské pýchavky, nebo něco jiného, uvidíme za pár let. Dále čtěte: Tajemné zářící mraky nad Marsem jsou krásné a neobvyklé.