Proč je sluneční koróna teplejší než povrch samotné planety? Mohou za to magnetické vlny

Sluneční koróna je o celých milion stupňů teplejší než povrch planety
Další 1 fotografie v galerii
 Vesmír
17. června 2021 18:32 / Depositphotos
Vůbec poprvé astronomové zpozorovali vlny magnetické energie známé jako Alfvénovy vlny ve fotosféře Slunce. Tento objev může pomoci vysvětlit, proč je sluneční koróna mnohem teplejší než samotný povrch Slunce.

Slunce se skládá z plazmy a jakou  každé plazmy by se tedy měly tvořit Alfvénovy vlny. Jedná se o vlny v plazmě, kde se ionty pohybují v reakci na napětí z magnetického pole. O jejich existenci se mluví už dlouhých padesát let, ale astronomové je dosud na Slunci nikdy neviděli. Ale nedávná pozorování sluneční fotosféry, tedy nejnižší vrstvy atmosféry a oblasti, která uvolňuje světlo, je konečně vyjevila.

Vědci magnetická pole na Slunci pozorovali vůbec poprvé

Magnetická pole na Slunci se shlukují a vytvářejí dlouhé struktury nazývané trubice toku. Tyto trubice toku mohou řídit tvorbu Alfvénových vln. Tým vědců vedený Dr. Marco Stangalinim z Italské kosmické agentury (ASI) mohl celý proces pečlivě sledovat. Navzdory předchozím tvrzením nebyly Alfénovy vlny dosud nikdy na Slunci přesvědčivě nalezeny.

Sluneční koróna je o milion stupňů teplejší než samotné Slunce

Vědci potvrdili svá pozorování pomocí magnetohydrodynamických (MHD) simulací, což jsou počítačové simulace komplexní fyziky plazmatu působící na povrchu Slunce.

Fyzik a astronom popisuje, že "pozorování torzních Alfvénových vln provedená Marcem a jeho týmem byla pozoruhodně podobná chování pozorovaným v našich simulacích MHD, což dokazuje důležitost těchto simulací pro objevování a vysvětlování mechanismů generování vln.“

Nález poskytuje zásadní krok k pochopení toho, proč má vnější sluneční atmosféra, tedy koróna, teplotu o milion stupňů vyšší, než je samotný povrch Slunce. Je tam zkrátka něco, co přenáší velké množství energie z fotosféry do koróny a Alfvénovy vlny budou zřejmě tím, co vědci hledali.

Sluneční korónu všichni známe jako jasně zářící okolí Slunce tvořené žhavými plyny unikajícími z fotosféry Slunce.

Koróna doslova září stejně jako měsíční úplněk a je ji možné pozorovat během úplného zatmění Slunce. Přestože vědci věděli, že v koróně jsou plazmové výrony, dosud nedokázali vysvětlit její vysokou teplotu. Dále čtěte: Tajemné zářící mraky nad Marsem jsou krásné a neobvyklé.

Mirka Malá | inStory.cz