Meteority na Zemi před miliony let nepadaly tak, jak jsme si dosud mysleli

Země a Příroda
13. června 2021 08:21 / Mirka Malá
Pás asteroidů zásobuje Zemi meteority už miliony let Depositphotos
Déšť meteoritů z vesmíru na naši planetu za posledních 500 milionů let možná nebyl takový, jak jsme si dosud mysleli.

Po analýze 8 484 kilogramů sedimentární horniny z mořského dna vědci zjistili, že velké kolize v pásu asteroidů nijak významně nepřispěly k počtu dopadů meteoritů na Zemi, jak se předpokládalo. Toto zjištění by podle vědců mohlo v budoucnu pomoci chránit Zemi před dopady asteroidů.

Jak to tedy bylo?

"Vědecká komunita dosud věřila, že déšť meteoritů, který zasypával Zemi, souvisí s dramatickými událostmi v pásu asteroidů,“ uvedl geolog Birger Schmitz z univerzity v Lundu ve Švédsku. "Nová studie však ukazuje něco jiného.“

Sledování historie dopadů meteoritů na Zemi není úplně snadné. Dopadové události zahrnující velká tělesa, která za sebou zanechávají velké krátery, ty jsou ale vzácné. Mnoho vesmírných hornin se rozpadá při vstupu do atmosféry a na Zemi zůstávají jen "drobky".

Schmitz a jeho kolegové proto zkoumají drobné fragmenty mikrometeoritu zachované v sedimentárních vrstvách zemské kůry. Z mořského dna v Číně, Rusku a Švédsku vytěžili tisíce kilogramů vápence, což představuje 15 různých časových období ve fananozoickém éonu. A určili téměř 10 tisíc různých druhů meteoritů.

Výsledky ukazují stabilní tok, který se většinou skládá z chondritických (kamenných nekovových) meteoritů. Do očí bijící výjimkou je nárůst výskytu tohoto typu meteoritu před 466 miliony let, který spojený s rozpadem L-chondritového mateřského tělesa, což je typ meteoritu, který má zjevně nízký obsah železa.

Během této doby se tok meteoritů zvýšil až o faktor 300 a 99 procent zrn pocházelo z tohoto jednoho mateřského těla, odklonilo se asi po 40 milionech let, ale nikdy úplně nepřestávalo Zemi zásobovat svými úlomky. I dnes je asi jedna třetina všech meteoritů padajících na Zemi z tohoto mateřského těla. To naznačuje, že asteroidy, které opouštějí pás asteroidů mezi Marsem a Jupiterem, pocházejí z velmi malé oblasti.

"Byli jsme velmi překvapeni, když jsme zjistili, že pouze jedna ze 70 největších srážek asteroidů, ke kterým došlo za posledních 500 milionů let, vyústila ve zvýšený tok meteoritů na Zemi,“ řekl Schmitz. "Z nějakého důvodu zůstává většina hornin v pásu asteroidů.“

Asteriody jsou pro nás nebezpečné

Bude potřeba dalších výzkumů, aby vědci mohli odhalit příčiny těchto nesrovnalostí, které zjistili. Prozatím výzkum představuje nový způsob porozumění historii dopadu meteoritů na Zemi a tomu, co bychom mohli očekávat do budoucna.

"Budoucí dopad i malého asteroidu, například do moře poblíž obydlené oblasti, by mohl mít katastrofální následky,“ uvedl Schmitz. "Tato studie poskytuje důležitá zjištění, která můžeme použít, abychom tomu zabránili. Například pokusem ovlivnit trajektorii rychle se blížících nebeských těles.“ Dále čtěte: Nejstarší voda na světě leží hluboko pod Kanadou a je stará dvě miliardy let.