Tajemné zářící mraky nad Marsem jsou krásné a neobvyklé

Vesmír
06. června 2021 13:04 / Mirka Malá
Rover Curiosity zachytil zvláštní marsovskou oblohu NASA / JPL-Caltech / MSSS
Třpytivý vzhled mrazivě bílých mraků v atmosféře Marsu vědce NASA překvapil, včetně toho, jak nečekaným způsobem se objevují.

Navíc mraky jsou na Marsu ve srovnání se Zemí vzácnějším jevem, a to díky řídké a suché atmosféře této planety, i když rozhodně nejsou výjimečné.

Mraky letos nad Mars přišly dříve

Přesto je řada neobvyklých formací mraků pozorovaných vozítkem Curiosity v nedávné době poněkud pozoruhodná, především tím, že se letos objevily dříve, než se v běžném marťanském roce očekává. A neobvyklá je i vyšší nadmořská výška, ve které se mraky vyskytly.

Podle vesmírné agentury se zamračené dny na Marsu obvykle objevují kolem rovníku v nejchladnější době roku planety, kdy je Mars na své mírně eliptické dráze v nejvzdálenější poloze od Slunce.

Mraky se ale předčasně začaly nad Marsem objevovat už před dvěma lety a letos trend pokračoval, přičemž první mraky se objevily už v lednu. Vědci z NASA si sice nejsou zcela jisti, ale tyto neobvyklé vlastnosti mraků přisuzují tomu, že je netvoří voda.

Většina marťanských mraků je totiž tvořena vodními ledovými krystaly, které se třpytí, jak se od nich odráží světlo ze Slunce. Takové mraky se obvykle objevují v maximální výšce kolem 60 kilometrů.

Pro jistotu je tedy nutná další vědecká analýza, ale mraky ve vyšších nadmořských výškách, které Curiosity nedávno vyfotil, mohou být jiného druhu a mohou být vyrobeny ze zmrzlého oxidu uhličitého (neboli suchého ledu), který se vyskytuje ve vyšší a chladnější části oblohy.

Barev na Marsu moc není

Mezi nedávnými úlovky roveru Curiosity jsou také noční svítící mraky, které odrážejí poslední prchavé světlo dne. Marsovské duhové mraky jsou však ještě podmanivějším fenoménem, který odhaluje jemnou paletu různých barev. "Pokud vidíte mrak s třpytivou pastelovou sadou barev, je to proto, že částice mraků mají téměř stejnou velikost,“ vysvětluje atmosférický vědec Mark Lemmon ze Space Science Institute v Boulderu v Coloradu. "To se obvykle děje těsně poté, co se mraky vytvořily a navíc všechny rostly stejnou rychlostí.“

Zatímco tyto barvy v mracích nejsou nijak výrazné, stále jsou to ty nejbarevnější věci, které můžete podle Lemmona na Marsu vidět. "Vždycky žasnu nad barvami, které se objevují, obvykle červené a zelené a modré a fialové,“ říká Lemmon. "Je opravdu skvělé vidět na Marsu něco zářícího spoustou barev.“ Dále čtěte: Rusko plánuje cestu kosmické lodi s jaderným pohonem k Jupiteru.

Témata: mraky, Mars, Curiosity, barvy