V Číně byl objeven prehistorický unikát. Pravěký tvor připomínající stvoření z hvězdných válek

Věda a Výzkum
20. dubna 2021 15:58 / Lukáš Bauer
Zvláštní tvor nebyl větší než drobný pták Zhao Chuang/ PeerJ
V Číně paleontologové objevili fosili zvláštního miniaturního ptakoještěra, který nápadně připomíná křížence žáby a netopýra. Tento zvláštní tvor, který nebyl větší než vlaštovka, žil v oblasti severní Číny před více než 160 miliony lety. Tento létající plaz byl přímým příbuzným ještěrů a dinosaurů.

Skupina čínský paleontologů popsala nový druh ptakoještěra, který připomíná stvoření z hvězdných válek. Tento tvor, který žil v oblastech severní Číny před více než 160 miliony lety, dosahoval velikosti vlaštovky a obýval prehistorické lesy, kde se živil zejména hmyzem. Létající plazi, jako je tento, jsou zvláštní skupinou pravěkých tvorů, kteří byli příbuznými ještěrů a dinosaurů.

Vědci provedli detailní rekonstrukci tohoto zvláštního tvora, který se řadí k jedněm z nejzvláštnějších druhů ptakoještěrů. Jak je vidět na kresbách čínského autora, tento tvor měl k poměru svého těla nebývale velké oči, kterými mohl velice dobře sledovat pohyb v temných lesních porostech. Díky své výrazné hlavě a výrazu tak nápadně připomíná porgy - známé tvory z hvězdných válek.

Speciální technologie

Silně poškozenou zkamenělou kostru tvora, který dostal název Sinomacrops, objevil mezinárodní tým vědců v čínské provincii Chu-pej. Vědci nyní díky speciální rentgenové technologii zjistili jak přesně tvor vypadal a provedli celkovou rekonstrukci stavby jeho těla. Díky tomuto výzkumu se jim podařilo zjistit také další informace, jako například čím se tvor živil a v jakém prostředí žil.

Vědci také zjistili, že patřil do skupiny tvorů, kteří se nazývají pterosauři, kteří jsou však známí především jako velcí draví tvorové s rozpětím křídel o velikosti menšího letadla. Jak ale ukazuje nový výzkum, část pterosaurů se evolučně oddělila v takzvané anurognathidy, kteří mohli být i docela drobní, jako je tomu v případě Sinmacropse.

Unikátní tvor

Tento drobný tvor byl pravděpodobně pokrytý ochlupením připomínajícím štětiny. Jiné známé druhy anurognathidů byly pokryty typickými dlouhými vousy v oblasti hlavy, které jim pomáhaly při lovení hmyzu.

Tyto zkameněliny jsou velice vzácné a pro vědce jsou velice cenným zdrojem informací o vývoji pravěkých druhů. Zkameněliny takto malých druhů jsou navíc naprostým unikátem, protože se je málokdy podaří najít v celku. Dále čtěte: (Vědci zjistili, že ještěrky s více ocasy nejsou v přírodě výjimkou).