Konspirační teorie okolo prvního muže ve vesmíru. Gagarin možná nebyl zdaleka první

Vesmír
16. dubna 2021 13:52 / Mirka Malá
Gagarin možná nebyl zdaleka prvním člověkem ve vesmíru Depositphotos
Každý ví, že Neil Armstrong byl prvním člověkem, který vstoupil na Měsíc. Většina lidí také ví, že nebyl první, kdo se vydal do vesmíru. Tím je sovětský kosmonaut Jurij Gagarin, který se vydal na oběžnou dráhu Země 12. dubna 1961. Nebo ne?

Dnes je Gagarinovo jméno v záznamech spojeno s letem prvního člověka do vesmíru a je samozřejmě národním hrdinou v celém Sovětském svazu, potažmo Rusku. Tento tehdy 27letý muž, který byl vybrán pouhé tři dny před samotnou misí, strávil 108 minut ve vesmíru, obíhal kolem Země a vrátil se zpět po dramatickém letu představeném jako triumf sovětského vesmírného programu.

Jenomže ještě předtím, než se vůbec Gagarin vydal na cestu do vesmíru, se objevily zvěsti, že Sověti úspěšně vypustili člověka do vesmíru před tím, než Gagarin vstoupil do Vostoku 1. A mluvilo se o tom, že se tak stalo 7. dubna, tedy o pět dní dříve.

Dennis Ogden, moskevský zpravodaj pro noviny Britské komunistické strany Daily Worker, o tom tehdy informoval v článku s titulkem "První muž ve vesmíru“. Informoval čtenáře, že kosmonaut, syn špičkového leteckého konstruktéra, se úspěšně vrátil, ale trpí neblahými účinky vesmírného letu.

Konspirační teorie o ztraceném kosmonautovi

Když tehdy noviny s tímto článkem vyšly, Gagarinovy ​​nohy ještě ani neopustily zem, což způsobilo rozruch a vyvolalo první konspirační teorie, které přetrvávají dodnes. Sovětský svaz zprávy popřel a místo toho upozornil na Gagarina.

Navíc francouzský novinář Eduard Bobrovsky navázal na Ogdenova tvrzení a ukázal na dotyčného muže jako na zkušeného zkušebního pilota jménem Vladimir Iljušin, přičemž uvedl, že let se konal 25. března.

Potíž je v tom, že tato mise se podle novinářů nevyvedla podle plánu. Z tohoto důvodu bylo o Iljušinově letu pomlčeno ve prospěch Gagarinova úspěšného startu a přistání.

Iljušin byl sovětský generál a vysoce postavený zkušební pilot. Překonal mnoho rychlostních a výškových rekordů a jeho otec byl vlivný, protože byl úspěšným konstruktérem válečných letounů a měl rovněž místo ve vládě. Z toho důvodu byl jeho syn považován za dokonalou personu, kterou lze poslat do vesmíru.

Podle informací tisku nastaly po třech obletech Země problémy při návratu. Jeho přistání bylo zjevně mimo kurs, což mu způsobilo fyzickou újmu a duševní utrpení. Objevily se dokonce i informace, že ho nehoda dostala do kómatu.

"Iljušin byl duševně nestabilní a je v bezvědomí v moskevské nemocnici,“ uvádí zpráva v The Spokesman Review ze dne 12. dubna 1961. V článku se píše, že francouzský novinář Bobrovsky uvedl, že získal informace ze spolehlivých zdrojů, které nemohl jmenovat, a že sovětští důstojníci zprávu popřeli.

Sovětský svaz tvrdil, že Iljušin byl v nemocnici a byl léčen pro zranění, která utrpěl při automobilové nehodě. To ale nestačilo na úplné potlačení podezření. Někteří novináři věřili, že tvrzení o autonehodě byla pouhým krycím příběhem.

Je to však spolu s neznámými žurnalistickými zdroji dostatečný důvod domnívat se, že Gagarinovo místo v historii není zcela oprávněné? Jedním z dalších polodůkazů je dokumentární film z roku 1999 s názvem "The Cosmonaut Cover-Up“, který uvedla společnost Global Science Productions a režíroval jej Elliott Haimoff, který v následujícím roce také pomáhal na filmu "Vladimir Iljushin: The Real First Man in Space".

Široce publikovaná verze hovoří o tom, že Iljušin měl při návratu problémy se svou kapslí, havaroval v Číně a poté, co byl zajat, byl nakonec předán zpět do SSSR v roce 1962. Tvůrci dokumentárních filmů uvedli, že Iljušin o údajných incidentech před kamerou mluvit nikdy nechtěl.

Přesto se stále objevují zvláštní důkazy. Dva italští bývalí amatérští radisté, Achille a Giovanni Judica-Cordiglia, tvrdili, že zaznamenali zvuky z kapsle na oběžné dráze před Gagarinovým letem.

První taková událost podle nich nastala v květnu 1960, kdy se kosmická loď s posádkou údajně odchylovala z kurzu, druhá v listopadu téhož roku, kdy zachytili SOS  v morseovce z kosmické lodi v problémech opouštějící oběžnou dráhu Země a třetí v roce 1961, kdy se kosmonaut podle radistů zjevně udusil k smrti. Pokud skutečně jde o důkazy vesmírných letů, pak nejen že Gagarin nebyl prvním člověkem ve vesmíru, ale Iljushin možná také nebyl první.

Kdo byl tedy první?

Lze něco odvodit z tvrzení Michaila Rudenka, bývalého hlavního sovětského inženýra, který se rozpovídal pro nejstarší sovětské noviny Pravda o tom, že kosmonauti byli vysíláni do vesmíru v roce 1957, 1958 a 1959? "Všichni tři piloti zahynuli během letů a jejich jména nebyla nikdy oficiálně zveřejněna,“ uvádí se v článku zveřejněném na pravda.ru 12. dubna 2001, kde prozradil, že tito piloti se jmenovali Ledovskikh, Šaborin a Mitkov. "Kosmonauti měli dosáhnout vesmírných výšek v nejvyšším bodě oběžné dráhy a poté se vrátit na Zemi,“ dodal.

Ještě těžší je určit pohyb Iljušina v březnu a dubnu 1961. Ani v tomto ohledu Sověti nebyli příliš důvěryhodní, protože nedokázali dát přímou odpověď na důvod, proč byl viděn se zraněními a kdy k nim skutečně došlo. Ani nenabídli vhodné vysvětlení, proč byl viděn v Číně.

Nejspíš se nikdy nedozvíme, zda Sovětský Svaz skutečně posílal své kosmonauty na smrt během experimentálních misí a zda byl Gagarin skutečně první, nebo ne. Je potřeba připomenout, že Gagarin zemřel, když se cvičné letadlo MiG-15, které pilotoval, zřítilo 27. března 1968, sedm let po letu do vesmíru. Bylo mu pouhých 34 let. Dále čtěte: Satelitní síť Elona Muska může učinit ze Země hlavní cíl mimozemského zájmu.