Konopí a psychóza spolu souvisejí a vědci už tuší jak

Věda a Výzkum
18. dubna 2021 17:51 / Mirka Malá
Dlouhodobé užívání marihuany způsobuje psychózu Depositphotos
Je těžké polemizovat s vědou. Díky desetiletím výzkumu je nyní téměř nevyvratitelné, že užívání konopí a vznik schizofrenie a psychózy u některých lidí rozhodně souvisí.

Jaká je tato úroveň a jak tento vztah funguje, není tak snadné rozluštit, protože duševní zdraví a užívání drog často splývají a je těžké rozeznat příčinu a následek.

Psychóza je vážná nemoc

Podle nové studie provedené týmem vědců z Centra pro závislost a duševní zdraví (CAMH) a King's College London ve Velké Británii by se geny pro schizofrenii mohly ukázat jako klíč k vysvětlení, proč se u některých uživatelů konopí objevuje psychóza, zatímco u jiných ne. "Tyto výsledky jsou významné, protože jsou to první důkazy, které jsme viděli, že lidé geneticky náchylní k psychóze mohou být konopím neúměrně ovlivněni,“ říká psychiatr z CAMH Michael Wainberg.

Psychóza je vážný stav duševního zdraví, který ovlivňuje to, jak mozek vytváří vnímání světa kolem sebe. Projevy psychózy se mohou pohybovat od pouhého zmatení až po vyloženou neschopnost určit, co je skutečné a co ne.

Psychotické epizody, klíčový příznak těžké deprese, bipolární poruchy a schizofrenie, mohou být také vyvolány různými psychoaktivními látkami, včetně účinné látky v konopí, delta 9-tetrahydrokanabinolu (delta9-THC). Výzkum naznačuje, že u těch, kteří užívali konopí, je téměř čtyřikrát vyšší pravděpodobnost výskytu určité formy psychózy ve srovnání s lidmi, kteří se konopí neužívají.

Vědci během výzkumu také vyloučili dlouho uvažovanou možnost, že lidé začali užívat konopí právě pro léčbu svých psychotických epizod. Naopak studie zjistila, že většina lidí začíná užívat konopí nikoli k léčbě příznaků psychózy, ale jednoduše k dosažení euforie.

Vztah mezi genetikou, užíváním konopí a psychotickými zážitky

Vědci se pustili do analýzy těchto vztahů, aby konečně našli odpověď. A skutečně ji našli. Zjistili, že jisté procento uživatelů konopí bez genetických předpokladů ke schizofrenii se díky konopí dopracovalo k psychotickým stavům. Ovšem tato procenta se obrovsky zvýšila u těch uživatelů, jejichž genetika ke schizofrenii inklinovala.

"Protože hodnocení genetického rizika je stále ještě na začátku, skutečný vliv genetiky na vztah mezi konopím a psychózou může být ještě větší, než jaký jsme zde našli,“ říká Wainberg.

Studie o schizofrenii v posledních letech pokročily mílovými kroky, přičemž existují důkazy odhalující genetický stav, který ohrožuje neurologický vývoj v jemných poruchách prostředí, zejména v děloze.

Ale s legalizací konopí v některých zemích je stále důležitější dozvědět se co nejvíce o možných rizicích, která tu zjevně, a to už se vědcům podařilo prokázat, jsou. Dále čtěte: Vědci objevili gen odpovědný za jeden z nejsmrtelnějších typů rakoviny prsu.