Problém se znečištěním naší planety plasty roste. Mikroplasty jsou už i ve vzduchu, který dýcháme

Země a Příroda
20. dubna 2021 10:09 / Mirka Malá
Plasty nejsou už jen v oceánech a na plážích Depositphotos
Náš problém se znečištěním plasty se stal tak velkým, že mikroplasty jsou nyní už dokonce obsaženy v pravidelných cyklech atmosféry, které podle nové studie cirkulují kolem planety jako kyslík nebo voda.

Částice plastu vyslané do vzduchu z oceánů a povrchů silnic cestují napříč kontinenty a dosahují nejvzdálenějších míst na Zemi, jak vědci zjistili vzorkováním a modelováním.

Plasty poletují po celé planetě

Zdá se, že velká část tohoto plastu obíhá našimi ekosystémy už po dlouhou dobu, což znamená, že budeme mít opravdu hodně práce s tím, abychom tento trend vůbec zvrátili. "Všude, kam jsme se podívali, jsme našli mnoho původního znečištění plasty,“ říká geologická vědkyně Janice Brahney z Utah State University. "Cestuje v atmosféře a ukládá se po celém světě. Tento plast není rozhodně žádnou novinkou. Jsou to výsledky dat, která jsme vyhodnocovali po několik desetiletí.“

V období od prosince 2017 do ledna 2019 vědci shromáždili 313 vzorků vzdušných mikroplastů z 11 různých míst na západě USA. Zjistili, že 84 procent plastových částic pocházelo z prachu na silnici, 11 procent pocházelo z mořského vody, 5 procent pocházelo ze zemědělské půdy a 0,4 procenta připadalo na populační zdroje.

Jinými slovy, jedná se hlavně o plasty, které byly rozdrceny na silnicích nebo se uvolnily z plastových odpadků v oceánu. Znečištění mikroplasty se nesoustředí jen na městské oblasti, ale dostává se díky větrům opravdu na všechna místa planety.

Zjištěná data byla poté vložena do počítačového modelu, aby vědci zjistili, jak by mohl vypadat celosvětový vzorec atmosférických plastů. Čas strávený ve vzduchu pro plastové částice se podle výsledků pohybuje od hodiny do téměř týdne, což je dostatečně dlouhý čas na to, aby plast mohl cestovat po kontinentech.

Mikroplasty jsou i na Antarktidě

Zatímco vzdálená divočina Antarktidy nemá prakticky žádné plasty, které by se odsud mohly uvolňovat do ovzduší, je jimi i tak zamořena, protože ja tam dopraví vítr, stejně jako tomu je prakticky všude na naší planetě. Mikroplasty se hromadí téměř všude, kam se vědci podívají, včetně národních parků, přičemž nejvyšší koncentrace jich je v oceánech.

"Je prakticky jasné, že většina kontinentů jsou čistými dovozci mikroplastů z mořského prostředí,“ říká Natalie Mahowald z Cornell University. "To podtrhuje kumulativní roli původního znečištění v atmosférické zátěži plastů.“

Od počátku 20. století bylo na celém světě vyprodukováno téměř 10 miliard metrických tun plastu a odhaduje se, že mezi 12–18 procenty z tohoto množství nebylo zpracováno na skládkách, ve spalovnách či recyklací.

Tým, který stojí za touto nejnovější studií, požaduje další výzkum, kde veškerý tento plast končí a jak ovlivňuje ekosystémy, divokou zvěř, potravinový řetězec a nakonec i naše zdraví.

"Modelování jsme provedli proto, abychom zjistili zdroje, aniž bychom věděli, jaké tyto zdroje mohou být,“ říká Mahowald. "Je neuvěřitelné, že tolik plastů je v atmosféře na této úrovni a bohužel se hromadí v oceánech a na pevnině a jen recirkulují a pohybují se všude, včetně vzdálených míst.“ Dále čtěte: Díky změně klimatu přijdeme o dobrou kávu.