Vědci objevili nejstarší život na Zemi ve 3,5 miliardy let starých skalách v Austrálii

Země a Příroda
01. března 2021 08:04 / Mirka Malá
Australské skály vydaly důkazy o prvním pozemském životě Helge Mißbach
Vědci objevili organické molekuly v neuvěřitelně starých skalních útvarech v Austrálii. Nález přináší první podrobné důkazy o časných chemických přísadách, které mohly podpořit prvotní mikrobiální formy života na Zemi.

Objev ze 3,5 miliardy let starého útvaru Pilbara Craton v západní Austrálii přispívá k významnému výzkumu zaměřenému na starověký život v této části světa.

Nejstarší formy života

V posledních letech hydrotermální hornina formace Dresser vydala opakované signály toho, co se jeví jako nejstarší známý život na Zemi, a vědci objevili definitivní důkazy o mikrobiálních stopách z doby před 3,5 miliardami let.

Díky nové studii vědci v Německu identifikovali stopy specifické chemie, která by mohla umožnit existenci takových prvotních organismů, našli biologicky relevantní organické molekuly obsažené uvnitř barytových ložisek, tedy minerálu vytvořeného různými procesy, včetně hydrotermálních jevů.

"V terénu jsou baryty přímo spojeny s fosilizovanými mikrobiálními rohožemi a když je poškrábete, páchnou jako shnilá vejce,“ vysvětluje geobioložka Helge Mißbach z univerzity v Kolíně nad Rýnem. "Měli jsme tedy podezření, že obsahují organický materiál, který mohl sloužit jako živiny pro časný mikrobiální život.“

Zatímco vědci již dlouho předpokládali, že by organické molekuly mohly fungovat jako substráty pravěkých mikrobů a jejich metabolických procesů, přímé důkazy dosud neměli. Mißbach a další vědci zkoumali inkluze barytů z formace Dresser s chemicky stabilním minerálem schopným uchovat tekutiny a plyny uvnitř horniny po miliardy let.

Chemické stavební kameny

Vědci tak už vědí, že staré chemikálie, které byly jednou přenášeny hydrotermálními tekutinami, mohly ovlivnit pravěké mikrobiální komunity. "Mnoho sloučenin objevených v tekutých inkluzích v barytu by poskytlo ideální substráty pro sirné a methanogenní mikroby."

Kromě chemikálií, které mohly působit jako živiny nebo substráty, mohly sloužit také jako stavební kameny pro různé chemické reakce na bázi uhlíku další sloučeniny nacházející se v inkluzích. "Jinými slovy, základní složky methylthioacetátu, navrhovaného kritického činidla při vzniku života, byly k dispozici právě v tomto prostředí,“ vysvětluje tým.

Přesto nový výzkum nezodpoví tu jednu základní otázku. Kde se to tam vzalo? A nahrává to nové teorii, že život na Zemi přišel z Marsu prostřednictvím asteroidů? Odpovědi jsou zřejmě zatím stále poměrně daleko. Dále čtěte: Někteří vědci tvrdí, že pozemský život začal na Marsu.