Nová studie naznačuje, že nejlepší způsob, jak najít mimozemšťany, by mohl spočívat v hledání jejich smogu

20. února 2021 11:45 / Mirka Malá
Technologicky vyspělé exoplanety budou mít jiné barevné signatury NASA/Jay Freidlander
Vesmír je velké místo, takže vědci logicky chtějí vylepšit způsoby hledání mimozemského života. Zatím to zkoušeli přes rádiové signály, hledali obyvatelné planety nebo obrovské megastruktury. Nyní se uvažuje o dalším způsobu, kterým je jednoduše smog.

Pokud jsou někde mimozemské civilizace, pak by mohla platit hypotéza, že jejich aktivity a průmyslová odvětví mohou produkovat znečištění stejně jako naše aktivity. Toto znečištění by mohlo být něco, co by mělo být vidět na našich skenech hlubokého vesmíru.

Oxid dusičitý jako známka života

Nová studie naznačuje, že plynný oxid dusičitý (NO2) by mohl naznačovat život na jiných planetách. Může vznikat spalováním fosilních paliv, jakož i osvětlením, aktivními sopkami a jinými biologickými neprůmyslovými zdroji. "Na Zemi je většina oxidu dusičitého emitována lidskou činností, tedy spalovacími procesy, jako jsou emise vozidel a elektrárny na fosilní paliva,“ říká astrobiolog Ravi Kopparapu z Goddard Space Flight Center NASA. "Pozorování NO2 na obyvatelné planetě by mohlo potenciálně naznačovat přítomnost industrializované civilizace.“

Přítomnost NO2 je vlastně takovou technosignaturou, tedy známkou technologie na exoplanetě mimo naši sluneční soustavu. I když jsou tyto planety příliš daleko na to, abychom k nim poslali sondy, můžeme je studovat prostřednictvím našich stále výkonnějších dalekohledů.

Tato nová studie nezahrnuje žádné pozorování, ale vědci použili počítačové modely k předpovědi toho, jak by vypadala technologická signatura NO2 a zda by ji naše dalekohledy dokázaly vidět na základě toho, jak oxid dusičitý absorbuje a odráží světlo.

Hledání NO2 bude trvat dlouho

Vědci zjistili, že velký dalekohled, jako je kosmický dalekohled Jamese Webba, bude potřebovat přibližně 400 hodin pozorování prostoru vzdáleného 30 světelných let, aby našel planetu podobnou Zemi poblíž hvězdy podobné Slunci, která případně produkuje asi tolik NO2 jako na naší planetě. To je sice dlouhý pozorovací proces, ale ne mimo hranice našich současných možností.

Tým také naznačuje, že NO2 by byl lepší technologickou signaturou než chlorofluorované uhlovodíky (CFC), o kterých uvažovali už dříve. CFC se v přírodě nevyskytují, takže hledání NO2 by mělo být jasně snazší. "CFC jsou velmi specifické vyrobené chemikálie, které jinde nemusejí převládat. NO2 je proti tomu vedlejším produktem jakéhokoliv procesu spalování,“ říká Ravi Kopparapu.

V průběhu svých výpočtů vědci zjistili, že hvězdy typu K a M, které jsou chladnější a běžnější než naše Slunce, budou vydávat silnější a snadněji detekovatelný signál NO2, protože produkují méně interferující ultrafialové světlo.

S více než 4 000 exoplanet objevených za posledních 25 let mají astronomové spoustu možností ke svému průzkumu a jakákoliv spolehlivá metoda, kterou lze použít k identifikaci nejpravděpodobnějších míst mimozemských civilizací, bude užitečná.

Interpretace odrazů světla a výsledných dat na tak velkou vzdálenost však není snadný úkol a výsledky může ovlivňovat celá řada faktorů, včetně přítomnosti mraků nebo aerosolů v atmosféře. "Při hledání života mimo Zemi vždy existuje možnost falešně pozitivního výsledku a bude třeba provést další práci, aby byla zajištěna důvěra v rozlišování skutečných pozitiv od falešných pozitiv,“ uzavírá Kopparapu. Dále čtěte: Vědci tvrdí, že, člověk může skočit do černé díry. Bude z něj ale špageta a zpět už se nikdy nevrátí.