Nenápadný, ale významný objev byl nalezen v Izraeli

Zaoblené kameny nebyly ostré
Další 2 fotografie v galerii
 Objevy
31. ledna 2021 13:28 / IRIS GROMAN-YAROSLAVSKI
Vědci popsali nejstarší známý nástroj pro úpravu měkkých povrchů jemným třením. Zaoblený dolomitový kámen byl hominidy používán před 350 tisíci lety, tedy nejméně 50 tisíc let před Homo sapiens. Nalezen byl v izraelské jeskyni Tabun v Karmelských horách už v 60. letech, ale až nyní byl prozkoumán.

Podle Rona Shimelmitze, archeologa ze Zinmanova archeologického institutu na Haifské univerzitě v Izraeli a jeho kolegů, vzorek představuje technologický zlom v manipulaci s kamennými nástroji. Kameny coby nástroje našich předků, datované do doby před 1,5 milionu let, totiž byly nalezeny s opotřebeními, která odpovídala spíše úderům než tření.

Nenápadný, ale významný objev

„I když je tento nástroj zdánlivě jednoduchý, jeho raný vznik a skutečnost, že v tak brzké fázi lidské evoluce nemá obdoby, mu dává světový význam,“ uvedl Shimelmitz. Datováním vědci nástroj našim předkům do rukou vložili do doby před vývojem Homo sapiens, navíc 150 tisíc let před původním nejstarším kamenným nástrojem pro jemné obrušování povrchů. Může to být úplně první takový nástroj.

Zmíněné známky mikroskopického opotřebení, které bylo patrné i na pozdějších nalezených kamenných nástrojích, bylo podle předběžných názorů následkem po broušení nebo tření o relativně měkký materiál, jako je zvířecí kůže či rostliny.

Sloužil k opracovávání kůže

Vědci shromáždili devět podobných kamenů nalezených poblíž jeskyně. Studenti archeologie měli za úkol s nimi třít o různé povrchy. Po tvrdé čedičové hornině, dřevě střední tvrdosti a po měkké jelení kůži. V posledním případě byla na kamenech nalezena shoda v podobě zvlněného povrchu a shluků mělkých drážek. Nástroj mohl být předmětem k úpravě zvířecí kůže pro oděv.

Není však jasné, kteří evoluční příbuzní Homo sapiens, jejichž počátky sahají asi 300 tisíc let nazpět, nástroj nalezený v jeskyni Tabun vyrobili. Psali jsme také: Senzační objev vědců. Používaly ženy rtěnky už v době kamenné