Vědci objevili v Evropě zcela unikátní fosilii. Byla součástí zaniklého evropského pralesa

Na řeckém ostrově byl objeven zkamenělý strom
Další 1 fotografie v galerii
 Objevy
30. ledna 2021 08:46 / Elias Marcou
Skupině řeckých paleontologů se podařil nečekaně vzácný objev. Našli totiž zkamenělý kmen stromu, který byl před miliony let součástí obřího evropského pralesa. Stáří tohoto unikátního nálezu vědci ohadují nejméně na dvacet milionů let.

Skupina řeckých vědců objevila na ostrově Lesbos naprosto unikátní fosilii pravěkého stromu. Tento vzrostlý zkamenělý strom byl podle expertů součástí obrovského pralesa, který pokrýval velká území v Evropě. Stáří nálezu vědci odhadují nejméně na dvacet milionů let.

Nově objevená fosilie je ojedinělá v tom, že má z větší části zachovány kořeny i svrchní větve a vědci si tak mohou sestavit poměrně jasný obrázek o tom, jak tato pravěká dřevina vypadala. Fosilie byla objevena během prací na pozemních komunikacích poblíž zkamenělého lesa, který je na seznamu UNESCO.

Unikátní objev

Jedná se o první zkamenělý strom, který byl od roku 1995, kdy vykopováky začaly, objeven s kompletním kořenovým systémem a korunou. Paleontologové přivolaní na místo zatím nedokáží přesně určit, o jaký druh pravěkého stromu se jedná.

Celá oblast, ve které byl zkamenělý les objeven, je unikátním oknem do evropských lesů, které existovaly před miliony let. Tehdejší subtropický prales byl dokonale ukryt pod nánosem magmatu během sopečné erupce.

Shoda okolností

Strom vysoký 19 metrů se dochoval takřka v neporušeném stavu díky souhře unikátních okolností. Tento strom totiž nebyl spálen díky tomu, že ho přikryla vrstva vulkanického popela o ideální teplotě. Místo poškození tak došlo k jedinečné konzervaci. Nyní se vědci budou snažit zjistit, o jaký druh stromu se jednalo. V oblasti byly totiž v minulost také nalezeny listy ovocných stromů a řada zvířecích kostí. Dále čtěte: (V Argentině byly objeveny pozůstatky gigantického dinosaura. Jedná se o nějvětšího tvora, který kdy chodil po Zemi).

Témata: prales, fosilie, strom, Řecko